Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Nedeľa, 25.8.2019
meniny má Ľudovít

TEST: Dacia Duster EDC

16.12.2017 | Testy

Prv ako si sadneme za volant novej generácie Dustera na dlhší a poriadny test, dostali sme do redakcie ešte jeho predchodcu vybaveného naftovým agregátom a dvojspojkovou prevodovkou EDC.

Čo to je?

Predstavovať jeden z najzásadnejších modelov pre návrat klasickej značky asi nemusíme. Navyše, Dacia Duster s dlhým označením 1,5 dCi 80 kW 4x2 S&S EDC je v podstate identická so svojimi súrodencami, rozdiel je iba v prevodovke a výbave nášho auta.   

 
Dacia Duster, autor: Andrej Ježo
Ako to jazdí?

Dacia Duster je známym hráčom a od svojho uvedenia si už našla naozaj veľa fanúšikov. Novinka vybavená automatickou prevodovkou síce prišla o pohon všetkých kolies, no vzhľadom na svetlú výšku Dustera a jeho drsný vzhľad si myslíme, že to mnohým majiteľom vadiť nebude a tento Duster budú používať vo veľkej miere aj mimo spevnených ciest.

Automatickú prevodovku si môžete vybrať v podstate iba v najvyššej výbave Outdoor, čo znamená, že Duster má aj mimoriadne bohatú výbavu. Autonómne riadenie ešte nečakajte, no navigácia v štandarde poteší. Cúvacia kamera nášho auta je za príplatok, ktorý je ale veľmi rozumný a my by sme pri ňom neváhali. Duster nie je malé auto a parkovacie miesta sa rozhodne v poslednej dobe nezväčšujú. Mimo bežných ciest kameru navyše oceníte ešte viac. 

 
Dacia Duster, autor: Andrej Ježo
Čo je na tom zaujímavé?

Najmä skutočnosť, že Dacia vybavila svoj Duster modernou dvojspojkovou prevodovkou so šiestimi prevodovými stupňami. Pri povahe ekonomického vozenia sme očakávali skôr robotizovanú manuálnu prevodovku a tak sa skutočne tešíme. Na diaľnici sa teší aj motor. Pri sto-tridsiatke točí približne 2500 otáčok, čo vo finále vyústilo do veľmi priaznivej spotreby, ktorá ledva prekonala 6 litrov nafty na sto kilometrov a to aj po viac ako 400 kilometroch strávených na diaľnici.  

 
 Dacia Duster, autor: Andrej Ježo
Čo sa nepodarilo?

O dokonalosti hovoriť stále nemôžeme a preto nám na dvere klope už druhá generácia. Prejav automatickej prevodovky je výborný a radí skutočne rýchlo, no naftový agregát sa stále necháva pomerne nahlas počuť a pri bezhlučných a sotva badateľných zmenách prevodových stupňov je ho počuť ešte výraznejšie. 

 
Dacia Duster, autor: Andrej Ježo
Interiér má stále svoje muchy (viaceré a niektoré sa nedajú prehliadnuť ani s ohľadom na cenu), ale páči sa nám aj súčasný volant vynovených Dacii, ktorý spolu s niektorými detailmi naozaj pozdvihol atmosféru vo vnútri. Väčšina ostatných atribútov však nie práve najmodernejší vzhľad hravo prebije a materiály sú jednoducho adekvátne k cene.  

 
 Dacia Duster, autor: Andrej Ježo
Záver

Dacia Duster je auto, ktorých by po našich cestách malo jazdiť viac. Nielen kvôli kvalite našich ciest, no najmä pre kvalitu Dacie. Občas nám je ľúto, že rovnako ako na niektorých iných trhoch neostali pri označení produktov znakom Renaultu, to by jej imidžu v našej malej krajine pomohlo.

 
 Dacia Duster, autor: Andrej Ježo
Prevodovka EDC je asi to najlepšie, čo mohlo Duster na sklonku jeho životnosti stretnúť. Konečne nie je jazda po diaľnici utrpením pre krátke prevody, EDC má všetko pod kontrolou a patrí pri takýchto typoch ciest medzi najúspornejšie varianty.

 
 Dacia Duster, autor: Andrej Ježo
Pokiaľ vyslovene nečakáte na novinku, berte ju s pokojným svedomím, pretože toto je Duster vo svojej najlepšej forme. Ak teda nepotrebujete pohon všetkých kolies.

Autor: Andrej Ježo

Technické údaje:

Typ motora, prevodovka: 4-valec, 6-stupňový automat, Objem motora: 1 461 cm2, Max. výkon pri otáčkach: 80 kW (109 koní) pri 4000 otáčkach za minútu, Max. krútiaci moment pri otáčkach: 250 pri 1750 otáčkach za minútu, Prevádzková hmotnosť: 1424 až 1486 kg, Max. rýchlosť: 169 km/h, Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,9 sekundy, Priemerná spotreba: 4,5 l/100km, Objem batož. priestoru: 475-1636 litrov

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media