Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Nedeľa, 25.8.2019
meniny má Ľudovít

TEST: Kia Stinger GT T-GDi 4WD

11.12.2017 | Testy

Čo to je? Pre mnohých je to absolútna bomba. To je výraz, s ktorým sme sa stretli najčastejšie. Ľudia sú z Kie Stinger nadšení a vravia, že ak by to nemalo znak Kia, nevedeli by uhádnuť výrobcu. Podľa nás, to je obrovská pocta. Existuje aj druhá skupina, ktorá na tomto aute vidí priveľa odkazov na autá konkurencie a preto sa im vraj nepáči.

 
Autor: Andrej Ježo
My si myslíme, že ide o viac ako adekvátneho konkurenta zavedeným európskym značkám, ktoré namiesto experimentovania a výroby emotívnych produktov skôr hľadá spôsoby, ako sa vyhnúť platbám za emisie a znížiť náklady plynúce z existencie odborov.

Kia Stinger má 4830 milimetrov dlhé atraktívne telo, miesto pre štyri osoby, skromnejší batožinový priestor s objemom 406 litrov a charizmy na rozdávanie. S testovanou motorizáciou navyše aj veľmi konkurencieschopnú cenu.

 
 Autor: Andrej Ježo
Ako to jazdí?Od auta, ktoré poháňa 3,3 litrový agregát s výkonom 272 kW (370 koní), má pohon všetkých kolies a karosériu vysokú 1400 milimetrov máte isté očakávania. Je to však Kia, to si stále pripomínate a pripomínať vám to bude aj okolie.

Práve preto tých, ktorí sa so Stingerom odvezú, príjemne prekvapí. My sme so Stingerom tak v benzínovej ako aj naftovej podobe absolvovali takmer 2000 kilometrov nielen po Slovensku, ale aj českej diaľnici a hľadali sme skutočne všetky povrchy.

Stinger obstál na výbornú. Tuhší podvozok vynikajúco zvláda väčšinu nerovností a výraznejšie sa prejavia iba veľmi ostré hrany pri nízkej rýchlosti, stále ale ide o auto, ktoré obúva pneumatiky s veľkosťou 19 palcov a šírkou a výškou 225 na 40. Inými slovami, tej gumy tam veľa nie je.

 
 Autor: Andrej Ježo
Stinger ponúka na výber niekoľko jazdných režimov a v tom najostrejšom Sport+ s uvoľnenou kontrolou trakcie ide o veľmi zábavné auto na akomkoľvek povrchu. Pre bežnú jazdu ale stačí režim Smart, ktorý sa učí a kým nepotrebujete výkon, režim Eco alebo Comfort.

Čo je na tom zaujímavé ?Priestranný a kvalitný interiér, ktorého jediným limitom je nastupovanie pre nízku výšku auta. Potešil nás aj iný kľúč, ako majú iné modely značky, no Kia mohla siahnuť aj po inom volante, táto maličkosť by bola príjemným odlíšením.

 
 Autor: Andrej Ježo
V našej najvyššej výbave sme mali všetko, čo sme si priali a tak auto nielenže zatáčalo samé, malo výbornú audio-sústavu a sedadlá pokrývala príjemná koža Nappa.Vo verzií GT existujú iba dva príplatky. Metalíza a panoramatické strešné okno.

My by sme v prípade testovaného agregátu uvítali ešte možnosť väčšej nádrže na palivo a rovnako opciu pohonu iba zadnej nápravy. Tú Kia ponúka minimálne na anglickom trhu, u nás ako zadokolku môžete mať iba slabší benzínový agregát s objemom dva litre, alebo naftový motor s objemom 2,2 litra a výkonom 147 kW (200 koní).

Priemerná spotreba? 13 litrov na sto kilometrov. Iba v meste ale treba počítať s vyšším číslom, diaľnica zase pomôže túto hodnotu znížiť. 

Čo sa nepodarilo?Po dvoch intenzívnych týždňoch strávených na cestách so Stingerom máme v podstate iba menšie pripomienky. V testovanom benzínovom modeli by sme privítali možnosť väčšej nádrže, dojazd necelých päťsto kilometrov by si zaslúžilo predĺžiť. Neprítomnosť verzie s najsilnejším agregátom a pohonom zadných kolies nepovažujeme za chybu.

 
 Autor: Andrej Ježo
Slovák by si takúto verziu pravdepodobne ani neobjednal, u nás je predsa pohon všetkých kolies nutnosťou (irónia, ale skutočne také preferencie zákazníkov tu sú). Druhá vec je prevodovka. Radenie je fajn, no možnosť striktne manuálnej voľby občas chýbala. Napríklad v režime Sport, kedy na diaľnici aj pri rýchlosti nad 170 km/h chcel automat stále zaradiť siedmy prevodový stupeň napriek tomu, že som manuálne navolil ôsmy. Vždy po pár sekundách prepol na ten svoj predprogramovaný a nielen motor zbytočne vytáčal.

No a posledná drobnosť na záver, tlačidlo s klapkou aktivujúcou hlasnejší prejav výfukového potrubia síce používa konkurencia dlhé roky, ale tu nám fakt chýbal. Občas by nás potešilo aj také hrmenie, ktoré by nám pripomenulo, prečo toto auto stálo toľko, koľko stálo.

 
 Autor: Andrej Ježo
Záver.Cenník hovorí, že za naše auto by sme mali zaplatiť 59 500 EUR (aj s metalízou), čo nie je málo peňazí. O rozumnosti tejto investície presvedčí porovnanie s európskou konkurenciou, kde človek zistí, že šetrí nemalé prostriedky a to pri nezriedka oveľa slabšie vybavených vozidlách.

Kia Stinger ale potrebuje iné nastavenie. Takmer 60 000 za Kiu pre štyri osoby (aj keď s pohonom všetkých štyroch kolies) znie skutočne ohromujúco. Dúfam však, že tak, ako vo vyspelejších krajinách, tak aj našinci pomaly porozumejú tomu, prečo to vôbec nie je taký nezmysel, ako by sa to mohlo na prvý pohľad zdať. Auto si rozhodne hanbu nespraví.

 
Autor: Andrej Ježo 
Autor: Andrej Ježo

Typ motora, prevodovka: 6-valec, 8-stupňový automat, Objem motora: 3 342 cm2, Max. výkon pri otáčkach: 272 kW (370 koní) pri 6000 otáčkach za minútu, Max. krútiaci moment pri otáčkach: 510 pri 1300 otáčkach za minútu, Pohotovostná hmotnosť: 1780 až 1832 kg, Max. rýchlosť: 270 km/h, Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,9 sekundy, Priemerná spotreba: 10,6 l/100km, Objem batož. priestoru: 406 litrov

 

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media