Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Pondelok, 21.10.2019
meniny má Uršula

Prvá jazda: Opel Grandland X

10.11.2017 | Testy

Opel Grandland X sme vám predstavili už dávnejšie z exkluzívnej statickej premiéry, no konečne sme si sadli aj za volant a odviezli sa. Deň v jeho spoločnosti prebehol veľmi rýchlo a tu sú naše prvé dojmy. Z fotiek človek často veľa nevyčíta, avšak tento prezlečený Francúz vie klamať telom. 

 
 Opel Grandland X, foto: autor
Pôsobí kompaktne, no na dĺžku meria 4477 milimetrov a jeho rázvor je 2675 milimetrov. Batožinový priestor má základnú hodnotu 514 litrov, ktorú viete rozšíriť sklopením zadných sedadiel pomerne rýchlo až na 1652 litrov.

 
 Opel Grandland X, foto: autor
Pohotovostná hmotnosť nášho vybaveného auta presahovala 1355 kilogramov, s ktorými mal výborný naftový agregát s výkonom 88 kW (120 koní) pramálo práce. Jeho krútiaci moment 300 Nm v spolupráci so 6-stupňovou automatickou prevodovkou zabezpečuje Grandlandu X dostatočnú dynamiku, čo sa prekvapivo dá povedať aj o trojvalcovej základnej verzií s objemom 1,2 litra a výkonom 96 kW (130) koní, s ktorou sme sa tiež mali šancu previezť.

 
 Opel Grandland X, foto: autor
Silnejší naftový agregát si vedel samozrejme lepšie poradiť s diaľničnými rýchlosťami, no benzínový trojvalec zase vyhrával v iných disciplínach a jeho spotreba, ktorá podliezla 7 litrov (70% z naplánovanej trate zaberali diaľnice) bola príjemným prekvapením. Iste, trojvalec je počuť, ale ani naftová verzia nie je najtichším spoločníkom a akonáhle sa človek dostane mimo mesta, po zvukovej stránke máme jasného víťaza.

 
 Opel Grandland X, foto: autor
Podvozok Grandlandu X je starým známym tak ako aj jeho svetlá výška 123 milimetrov, ktorá aj vďaka absencií pohonu všetkých kolies dáva tušiť jasné zameranie na jazdu meste a jeho okolí. Pre dobrodružnejšie povahy je tu GripControl (súčasť príplatkovej výbavy) elektronicky simulujúc pohon všetkých kolies. V meste i mimo neho sme my žiaden problém nezaznamenali, na boj s obrubníkmi podvozok Grandlandu X stačí, električkové trate a ostré zhyby ale milovať nebude. Dobre vie pracovať s náklonmi a jazda je tak naozaj príjemná. Príklad si treba zobrať aj z kolies, ktoré boli na našom aute. Jazde nijako neškodili, skôr sa Opel mohol oprieť o ich vyššie bočnice a použiť ich aj na filtráciu nerovností.

 
 Opel Grandland X, foto: autor
Grandland X sa nám zdal aj dobre odhlučnený, v kabína vládol počas jazdy pokoj. Prvotný šok z dôkladne prekopaného interiéru nás už ku koncu dňa prešiel. Síce nám chýba avantgardný interiér (Peugeotu 3008), klasika podľa Opla ale vraj dobre funguje na zákazníkov značky. Dobre fungujúca navigácia skupiny PSA porozumie Apple CarPlay ako aj Android Auto, čo by mohlo osloviť mladšiu generáciu.Ergonómiu má Opel v interiéri zvládnutú na výbornú okrem jedinej veci. USB port je utopený príliš hlboko a poriadne sa potrápite, ak do neho zapojíte malý USB kľúč, alebo kábel.

 
 Opel Grandland X, foto: autor
Otestovali sme aj sedadlá už s klasickým AGR certifikátom a pokiaľ máte možnosť, choďte do nich. Na záver samozrejme to najdôležitejšie, cena. Opel Grandland X s benzínovým motorom 1,2 a výkonom 96 kW (130 koní) štartuje na akciovej cene 18 290 EUR s pomerne bohatou vybavenou verziou Selection. Tá zahŕňa už napríklad aj rozpoznávanie dopravných značiek, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu ale aj asistent pre rozjazd do kopca, systém na kontrolu tlaku v pneumatikách a tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Na základnú verziu to je naozaj dosť.

Autor: Andrej Ježo

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media