Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Pondelok, 17.6.2019
meniny má Adolf

Test: Citroen Berlingo Multispace – rodinná záležitosť

8.8.2017 | Testy

Na prvý pohľad vyzerá úžitkovo, no v skutočnosti ponúka pre rodinu mimoriadne priestranný a variabilný interiér

Čo to je

Ak v nadpise tvrdíme, že Berlingo je rodinnou multifunkčnou dodávkou par excellence, neznamená to, že od neho môžete čakať komfort Mercedesu triedy S a úžitkové vlastnosti Crafteru. Je to len veľmi dobre vyvážený kompromis medzi osobným autom a dodávkou. A tak naň - a na podobné autá - treba pozerať.

 
 Berlingo klame telom - vyzerá akododávka, no v pohode zastúpi úlohu rodinného auta.


Prienik dvoch tried totiž značí, že poriadne nezapadne ani do jednej. Niečo má vždy navyše, no niečo mu zároveň chýba. Na dodávku má priveľa luxusných „zbytočností", limitujúcich jeho úžitkové vlastnosti, no zároveň postráda sexappeal a komfort moderných crossoverov a menších SUV. Namiesto neho však ponúka oveľa väčšiu flexibilitu a variabilnosť.

Ako to jazdí

Jazdí to presne ako kompromis medzi osobným autom a dodávkou. Je to oveľa pohodlnejšie, než väčšina úžitkových áut, no jazdný a cestovný komfort štandardného osobáku vám Berlingo neposkytne, taktiež interiér je jednoduchší.Buďme konkrétni: A aká je atmosférická benzínová 1,6-ka, ktorú sme mali pod kapotou? Tá má výkon už spomenutých 120 koní, čo je 88 kW a spojená bola s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Maximálny krútiaci moment tohto motoru 160 Nm je dostupný až nad hranicou 4 200 otáčok, čo značí, že v „pracovných otáčkach" niekde medzi 2000 až 2500 otáčkami je pomerne lenivý, takže pri predbiehaní treba výraznejšie podradiť, respektíve stúpnuť na plyn. Autu by podľa nás celkom prospela šesťstupňová prevodovka.

 
 Stredová konzola je prakticky kolmá.


Na druhú stranu - po prejazdení vyše dvetisíc kilometrov, z ktorých približne polovicu tvorili diaľnice (po nich sme zväčša jazdili „tempovatých" 120 km/h) a zvyšok hlavne okresky sme pri štvorčlennom obsadení dosiahli priemernú spotrebu len tesne nad sedemlitrovou hranicou, v meste sme však jazdili málo. Radiaca páka má dlhé dráhy, no radí pomerne presne.

Cestovný komfort je slušný - najmä ak máte auto naložené, čím zabránite odskakovaniu zadnej časti na nerovnostiach. Pokiaľ motor príliš nevytáčate, je tichý, takže ani k akustickému komfortu nemáme vážnejšiu výhradu. Cestujúci vzadu majú k dispozícii v každom smere naozaj veľkorysý priestor.

 
 Dvojkrídlové dvee sú možno praktickejšie, no ani takéto výklopné okno nie je na zahodenie.


Podvozok je naladený skôr mäkšie, čo značí, že Berlingo nie je stavané na nejaké ostrejšie prejazdy zákrut, taktiež treba rátať s tým, že je o niečo citlivejšie na bočný vietor a taktiež na prejazdy priečnych nerovností.Pri bežnej jazde je však nad očakávanie pohodlné a aj relatívne tiché, hluk na diaľnic je skôr aerodynamický, než od motoru. Riadenie by mohlo byť o niečo menej preposilované a radenie možno o niečo presnejšie. Ale to sú v podstate marginálne výhrady, celkovo možno povedať, že na šoférovanie Berlinga si zvyknete rýchlo, celkový prejav má určite bližšie k „civilnému" autu, než k dodávke a určite poteší aj zvýšený posed a dobrý rozhľad.

Čo je na tom zaujímavé?

Predovšetkým obrovský vnútorný priestor a modularita. V aute máte vzadu tri samostatné vyberateľné a sklápateľné sedadlá (na prianie môže byť aj 7-miestne) a množstvo rozličných odkladacích priestorov - vrátane systému, ktorý umožňuje využiť dokonca aj priestor pod strechou.Samozrejmosťou je posuvný box na koľajniciach medzi prednými sedadlami a vzadu môžete mať aj výklopné okno.Rozhodnúť sa treba, či chcete vzadu výklopné alebo krídlové dvere, jazdili sme s oboma variantmi, pre „rodinné" Berlingo sa nám zdajú praktickejšie tie krídlové. Aj preto, že manipulácia s masívnymi výklopnými môže byť najmä pre niektoré ženy dosť fyzicky náročná.

Autor: Martin Domček

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media