Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Štvrtok, 17.10.2019
meniny má Hedviga

Renault Zoe - skutočne použiteľný elektromobil

17.8.2017 | Testy

Čo to je

Renault Zoe je v dnešnom ponímaní už starý kamarát. Prvé koncepty sa objavili už približne dvanásť rokov dozadu a finálne auto sa začalo vyrábať koncom roka 2012. Odvtedy sa aj veľmi dobre predáva - najmä tam, kde elektro-autá dotujú.   

 
 Renault Zoe
Ku nám prichádza neskôr a s inou politikou. Renault totiž batérie v Zoe prenajímal a mesačný poplatok nebol úplne zanedbateľný (cca 50 EUR). No a samozrejme - na Slovensku sa doteraz veľmi elektrika v autách nepodporovala. Po novom, s finančným príspevkom, tieto autá pôsobia atraktívnejšie.

 
 Renault Zoe
Zoe je o pár milimetrov väčšie, ako Clio a prekvapivo má aj väčší batožinový priestor o viac ako 30 litrov! Podľa nás aj lepšie vyzerá...

Ako to jazdí?

Kto je zvyknutý na elektro-autá, nebude prekvapený. Zoe je v tomto smere príkladným zástupcom. Potichu a odhodlane zrýchľuje - stovku dosiahne za 13,2 sekundy, pocitovo rýchlejšie. Potichu brzdí a rekuperuje energiu, potichu si sviští po akýchkoľvek cestách. Podvozok je príjemný aj v našich podmienkach, ale hlavnou témou je dojazd.  

 
 Renault Zoe
Ak Zoe - tak sa podľa nás oplatí investovať do modelu s lepším dojazdom (rozdiel 2500 EUR), s ktorým reálne viete najazdiť viac ako 300 kilometrov. My sme s autom jazdili iba týždeň - čo v mestských podmienkach neumožnilo vyskúšať úplne všetky schopnosti a preto by sme mali skôr hovoriť o predstavení ako o poriadnom teste.   

 
 Renault Zoe
Na prvé nabitie sme spravili 310 kilometrov, auto sme dobíjali doma z obyčajnej zásuvky, čo trvalo viac ako 24 hodín a na druhú „nádrž sme spravili opäť takmer 300 kilometrov, ale už sme sa nevyhýbali ani obchvatu a vyšším rýchlostiam. V prípade nabíjania doma odporúčame nízko umiestnené zástrčky, Flexi kábel (za príplatok 500 EUR) na nabíjanie vie poriadne potrápiť zástrčky svojou hmotnosťou.  

 
 Renault Zoe
V budúcnosti sa k Zoe plánujeme vrátiť a veríme, že sa nám auto podarí získať aj na viac, ako iba pár dní a vyskúšať si aj dlhšie cesty a najmä viac foriem nabíjania.

Čo je na tom zaujímavé

Dojazd. Udávaných 400 kilometrov asi nedosiahnete nikdy, teoreticky by ste sa ale mohli dostať niekam ku 330-350 kilometrom, čo je podľa nás naozaj viac, ako pri aute tejto veľkosti a určenia očakávame. Počas nášho zoznamovania sme sa nijako nesnažili dojazd šetriť. Používali sme ho, ako keby išlo o obyčajné a podčiarkneme, krajšie Clio. Jazdili sme aj mimo mesta, vybehli sme na diaľnicu a auto tlačili rýchlosťou aj tam, kam nepatrí. Jazdili sme v dosť teplom období leta - klimatizácia preto bežala neustále.   

 
 Renault Zoe
Páčil sa nám priestor v aute, kufor prekonal naše očakávania a interiér - nemáme žiadne výhrady. Sedadlá sú dobré vpredu aj vzadu, Zoe hravo odvezie štyroch dospelých a ak sme to ešte nespomínali, je to skutočne atraktívne auto. Najmä ak zohľadníme jeho vek. Aj po piatich rokoch výroby stále pôsobí moderne.

Čo sa nepodarilo

Skôr ide o hranice technológie. Nabíjanie z domácej zástrčky je zdĺhavé utrpenie. Zoe - model Z.E.40 potrebuje totiž naozaj 25 hodín, čo sme si overili aj v praxi. Ak si plánujete kúpiť Zoe s týmto dojazdom, treba investovať aj do domácej infraštruktúry, čo ale mierne zvýši náklady.  

 
 Renault Zoe
Záver

Zoe patrí k vzhľadovo najatraktívnejším elektro-autám súčasnosti a páči sa nám aj jeho „normálnosť." Zbytočne nevytŕča z davu, skôr poteší majiteľa inými spôsobmi. Schopnosťami a dojazdom. Ak parkujete v dosahu nabíjacích staníc, dĺžka dobíjania sa môže skrátiť až na 2 hodiny aj 40 minút pri 22 kW, trojfázovej nabíjacej stanici s 32 Ampérmi. Už 11 kW nabíjacej stanici ale budú stačiť aj 4 a pol hodiny (opäť tri fázy a 32 A sú podmienkou). V prípade, ak bude voľná. Malá poznámka pre osvieženie pamäti - iba pár rokov dozadu ste za podobné peniaze získali auto s takmer nulovou výbavou a dojazdom ľahko prevyšujúcim sto kilometrov.

ElektroMotor

Kapacita batérie (kWh)

41

Poháňaná náprava

predná

Výkon

Najvyšší výkon (kW/k )

65 / 88 pri 3 000

Krútiaci moment (Nm)

220/250 pri 2 500ot./min.

Maximálna rýchlosť (km/h)

135

Akceleráciaz  0  na  100 km/h

13,2

Spotreba

Dojazd udávaný  výrobcom (km)

400

Udávaná výrobcom: (Wh/km)

133

Rozmery

Dĺžka/šírka/výška// rázvor (mm)

4 084 / 1 730 / 1 562 // 2588

Batožinový priestor (l):

338

Prevádzková hmotnosť (kg)

1 555

Ceny

Cena základného  modelu  s  rovnakou motorizáciou  v  deň  zverejnenia  testu

30 900,- €

Základnácena  testovanej  verzie (Z.E.40 Intens)

32 900,- €

Autor: Andrej Ježo

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media