Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Štvrtok, 17.10.2019
meniny má Hedviga

TEST: Škoda Yeti

10.6.2009 | Testy

Po dlhých peripetiách so štúdiami a konceptmi, ktoré sa na autosalónoch objavujú už viac ako ti roky, odhalila česká automobilka Škoda sériový model Škoda Yeti a my sme mali možnosť ju v krásnej scenérii Slovinska vyskúšať ako na ceste, tak v ťažšom teréne.

Najskôr niekoľko faktov. Škoda Yeti predstavuje kompaktné SUV s unikátnym dizajnom, ktoré stojí na platforme VW Tiguan, takže nechýba ani pohon všetkých kolies, ktorý využíva systém Haldex štvrtej generácie. K dispozícii sú samozrejme i verzie s pohonom iba prednej nápravy.

Yeti môže byť okrem štvorkolky vybavený tzv. offroad módom, ktorý upraví charakteristiky motora, pohonu 4x4 a zároveň slúži ako asistent pre schádzanie z kopca. Ten ako prvý pracuje pri zaradenom neutrály, pričom možno rýchlosť regulovať prostredníctvom plynového a brzdového pedálu.

Z palety motorov si zákazníci môžu vybrať spomedzi piatich motorizácií. Po vzore najmodernejších modelov z Nemecka disponujú všetky preplňovaním. Základ ponuky tvorí benzínový štvorvalec TSI s objemom 1.2L. Tento motor disponuje výkonom 105 koní a 175 Nm krútiaceho momentu. K dispozícii bude ako so šesťstupňovým manuálom, tak aj so sedemstupňovou samočinnou prevodovkou DSG. Záujemcovia o túto motorizáciu si však budú musieť niekoľko týždňov počkať. Prvé objednávky príjme škodovka až v októbri tohto roku.

Ďalej môžete mať Yetiho s motorom 1.8 TSI (160 koní) a tromi variantmi dieselu 2.0 TDI s výkonmi 110, 140 a 175 koní.

Podrobnejšie informácie o výkonoch nájdete v tabuľke.

Motor 1.2 TSI 1.8 TSI 2.0 TDI CR DPF 2.0 TDI CR DPF 2.0 TDI CR DPF 2.0 TDI CR DPF 
Prevodovka 6M 6M 5M 6M 6M 6M 
Pohon 4x2 4x4 4x2 4x4 4x4 4x4 
Zdvihový objem (ccm) 1197 1798 1968 1968 1968 1968 
Výkon (kw) pri otáčkach (1/min) 77/5000 118/4500-6200 81/4200 81/4200 103/4200 125/4200 
Krútiaci moment (Nm) pri otáčkach (1/min) 175/1500-3500 250/1500-4500 250/1500-2500 250/1500-2500 320/1750-2500 320/1750-2500 
Maximálna rýchlosť (km/h) 200 190 
Zrýchlenie (0-100 km/h) 8.4 9.9 
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6.1 
Hneď po otvorení dverí na vodiča dýchne kvalita povestná pre vozy Škoda posledných rokov. Precízne prevedenie a kvalitné materiály vládnu celému interiéru a iba ťažko by ste hľadali nejaké nedostatky.

Posed je v Yetim podobne ako v ostatných vozoch typu SUV vyšší. Pochvalu si zaslúži výhľad z auta, a to na všetky smery. Sedadlá majú dostatočne dlhý sedák a operadlo. Nejaký milimeter im však chýba do šírky. Miesta vzadu je dostatok mimo iného aj vďaka systému Varioflex prevzatému z modelu Roomster. S jednotlivými sedačkami možno ľubovoľne manipulovať, sklápať a vyberať ich, čo oceníte predovšetkým pri prevoze väčšieho nákladu.

Batožinový priestor neohromí ani tak objemom ako skôr inteligentnými riešeniami. Ohrádka na menšie tašky je už samozrejmosťou, nechýbajú však ani posuvné háčiky po bokoch, sieťky a v neposlednej rade zástrčka na 12V.

Pre testovaciu jazdu sme si vybrali prostredný naftový motor 2.0 TDI s výkonom 140 koní. Ten už na rozdiel od predchodcov disponuje vstrekovaním common-rail, čo je skutočne poznať už od prvého naštartovania. Motor je výrazne tichší a menej vibruje. Po zahriati o ňom pri bežnej jazde takmer neviete. Na rozdiel od starších typov TDI má podstatne hladší priebeh, takže nárast sily okolo 2.000 ot./min nie je tak dramatický.

Spotreba sa nám počas testu ustálila na 7.6 l/100 km. Vzhľadom k charakteru trati a občasným vychádzkam mimo bežné komunikácie však túto hodnotu nepovažujte za smerodajnú pre normálnu prevádzku.

Veľkým prekvapením pre väčšinu novinárov bolo chovanie Yetiho na ceste. Auto sa minimálne nakláňa v zákrutách, riadenie je presné a komunikatívne, skrátka radosť za volantom. Pritom podvozok nie je nijak zvlášť tvrdý a s nerovnosťami si aj vďaka veľkým kolesám poradí na výbornú. Pochvalu si tiež zaslúži odhlučnenie podvozku a nevädnúce brzdy.

S Yetim sa nemusíte báť vyraziť ani do terénu. Limitom auta je snáď iba svetlá výška. Pohon všetkých kolies Haldex funguje na výbornú a to isté musím povedať aj o asistencii schádzania z kopca, ktorú sme vyskúšali i v ťažšom teréne, kde sa 99% budúcich majiteľov nikdy nedostane. Ako už bolo povedané, systém pracuje bez zaradenia rýchlostného stupňa a aktivuje sa pomocou tlačidla na prístrojovej doske. Potom už stačí prísť až na hranicu kopca, zaradiť neutrál a nechať auto pomaly schádzať z kopca.

Škoda Yeti je veľmi vydarené auto. Okrem originálneho dizajnu ponúka vynikajúce jazdné vlastnosti, kvalitne prevedený interiér a dnes už s čistým svedomím môžem prehlásiť, že i paletu moderných motorizácií. I keď na Slovenku ešte oficiálne ceny neboli zverejnené, v Čechách sa model Yeti ponúka so základnou motorizáciou 1.2 TSI už od 400 tisíc Kč (15.000 €). Jeho cena sa však môže vyšplhať až cez hranicu 700 tisíc Kč (26.200 €), a to v prípade ak si zvolíte vrcholovú dieselovú verziu 2.0 TDI.

Model Škoda Yeti Toyota RAV4Nissan Quashqai KIA Sportage 
Motor 2.0 TDI CR DPF 2.2 D-4D 2.0 dCi 2.0 CRDi VGT 
Zdvihový objem motora (ccm) 1968 2231 1991 
Maximálny výkon (kw) pri otáčkach (1/min) 103/4200 110/3600 110/4000 110/3800 
Maximálny krútiaci moment (Nm) pri otáčkach (1/min)320/1750-2500 340/2000-2800 320/2000 305/1800-2500 
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6.1 6.0 7.8 7.0 
Emisie CO2 (g/km) 159 208 184 
Zrýchlenie (0-100 km/h) 9.9 10.2 11.1 
Maximálna rýchlosť (km/h) 190 190 185 179 
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4223 x 1793 x 1691 4335 x 1815 x 1685 4315 x 1783 x 1606 4350 x 1800 x 1695 
Rázvor náprav (mm) 2578 2560 2630 2630 
Objem batožinového priestoru 510/1760 410 415/1509 393/1442 
Cena s príslušnou motorrizáciou 23.150,- 25.550,- 27.590,- 22.550,- 
Autor: Martin Javůrek

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media