Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Pondelok, 21.10.2019
meniny má Uršula

Paul Stephens 911 Le Mans Classic Clubsport

5.7.2018 | Revue

Stinger, Lightspeed, FG-Porsche, mohli by sme pokračovať, dnes sa renovácii nemeckých športiakov venuje naozaj množstvo firiem a viacero z nich dokonca aj u nás na Slovensku, alebo v blízkom okolí (obľúbené je najmä Maďarsko). Porsche 911 je jednoducho pojem a najmä v posledných rokoch ceny starších, ešte vzduchom chladených modelov, vzrástli raketovým tempom. Niektoré dokonca tak (najmä špeciálne, odľahčené modely), že sa radikálne vzdialili z dosahu bežných smrteľníkov, dokonca aj tých majetnejších.

 
 Paul Stephens 911 Le Mans Classic Clubsport, autor: Paul Stephens
Samozrejme platí, že viac ich už Porsche samotné nevyrobí a renovácia hrdzavejúcich a zanedbaných kusov stojí rádovo desiatky tisíc eur. Náhradné diely problémom nie sú, je to skôr ich cena, ktorá navyše každoročne narastá a neklesá ani cena práce. Nájsť skúsených motorárov, ktorí sa so starým, často nefunkčným agregátom popasujú s chuťou je takmer nemožné, či už pre ich vysoký vek alebo jednoducho fakt, že už nie sú medzi nami. Nehovoriac o tom, že dnešní mechanici (resp. skôr meniči náhradných dielov) už nie sú zvyknutí veci opravovať a preferujú novšie autá, kde vedia nahradiť starý, nefunkčný kus novým. Skutočne opravovať veci, to už je mimo ich záujem.

 
  Paul Stephens 911 Le Mans Classic Clubsport, autor: Paul Stephens
Pri veľmi zanedbaných kusoch, ktoré sa ešte občas objavia za zaplatiteľnú cenu (povedzme v hranici 10 - 20 000 eur) tak musíte počítať s mnohými stovkami hodín nákladnej renovácie v špecializovanej firme, alebo nekonečné zháňanie a prosenie jednotlivých majstrov v obore, ktorí ešte fungujú samostatne. Výsledná suma za renováciu modelu 911 môže bez problémov prekročiť sumu 60 000 eur, záleží samozrejme od kompletnosti auta, s ktorým začínate a súvisiacim finančne náročným hľadaním dielov. Pri podobných sumách tak potenciálni klienti stoja pred večnou otázkou - vybrať sa cestou originality, alebo si vytvoriť auto s klasickými linkami a možno modernejšou technikou (jednoduchšia voľba pokiaľ vaše auto už nemá pôvodný motor, prevodovku alebo karosériu).

 
  Paul Stephens 911 Le Mans Classic Clubsport, autor: Paul Stephens
Poslednou a často veľmi drahou možnosťou je siahnuť po vozidlách, ktoré mnohé spoločnosti dnes už ponúkajú ako hotové a maximálne prispôsobiteľné riešenia po stránke techniky, výbavy a materiálov. Dobrým príkladom je aj posledný prírastok na trhu - limitovaná edícia Le Mans Classic Clubsport od britského špecialistu - spoločnosti Paul Stephens. Aj keď potenciálnym záujemcom vozidlo ukázali pred niekoľkými dňami, ozajstná premiéra prebehne tento víkend počas podujatia Le Mans Classic na slávnom okruhu de la Sarthe. Hotové autá plánuje firma Paul Stephens odovzdávať na rovnakom podujatí v roku 2020.

 
 
Podobne ako ostatní, Paul Stephens vychádza z pôvodnej karosérie Porsche 911 (nájdu sa aj výnimky, ktoré si už robia všetko vo vlastnej réžii), pričom viaceré panely už nahrádza vlastnými, ľahšími kúskami. V ponuke budú základné dve verzie: ľahší Lightweight (970 kg suchej váhy) a pohodlnejší Touring (1075 kilogramov). Pohonnou jednotkou je plochý šesťvalec s objemom 3,4 litra, prevodovka Getrag G50. Ostatné drobnosti sú záležitosťou osobných preferencií, no Paul Stephens ponúka naozaj detailný zoznam príplatkov a opcií, čiže záleží skutočne iba na peňaženke záujemcov.

Autor: Andrej Ježo

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media