Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Streda, 18.9.2019
meniny má Eugénia

Interiéry vozidiel ako priestor na tortúru

12.12.2017 | Revue

Človek dnes berie mnoho vecí automaticky. Ideálnym príkladom je sedačka vo vašom aute, či tlačidlá multimediálneho systému. Nehovoríme teraz o ich reakcií na váš dotyk, tomu sa venuje iné oddelenie. Zaujíma nás to, kto a ako testuje tieto veci, ktoré tvoria prakticky súčasť našich životov.           

 
 Autor: Seat
Španielska automobilka Seat tvrdí, že všetky ich zmontované diely prechádzajú skutočnou tortúrou: dvere sa zatvoria 30.000-krát, operadlá sedadiel sa ošúchajú 20.000-krát a každé ovládacie tlačidlo je stlačené 5.000-krát. To je iba niekoľko príkladov z testov, ktoré musia absolvovať jednotlivé komponenty automobilu kým ho do rúk dostane zákazník.

Väčšina týchto testov sa realizuje kým je príslušný model ešte iba prototypom. Niektoré sa robia na všetkých vyrobených automobiloch bezprostredne predtým ako opustia výrobný závod. Cieľom je zaručiť kvalitu a spoľahlivosť jednotlivých dielov ako aj celého automobilu        

 
 Autor: Seat
Približne päťdesiat inžinierov testuje prototypy, pričom najazdia vyše 1,2 milióna kilometrov ročne v extrémnom teréne, čo zodpovedá 30 objazdom Zeme na rovníku. Všetky kolesá musia odolávať rovnako mrazivým podmienkam na cestách Ruska ako teplotám 50 stupňov Celzia v marockej púšti.

Počas fázy vývoja státisíce úlomkov kameňov dopadajú na spodnú časť karosérie, nápravy, blatníky alebo nárazníky. Cieľom je zistiť, ako tieto diely odolávajú jazde dlhej 3.000 kilometrov na nespevnenom povrchu.         

 
 Autor: Seat
Nasadanie a vysadanie z automobilu 20.000-krát za sebou je tiež poriadna drina. Tento test reprodukuje stroj, ktorý simuluje nasadenie a vysadanie vodiča a spolujazdca a s tým spojené trenie osôb o látku poťahu sedadla. Okrem toho sa operadlo sklopí 20.000-krát aby sa overila spoľahlivosť každého modelu sedadla.

Každé tlačidlo, otočný ovládač a páčka sa musia vyznačovať vysokou kvalitou a presnosťou na dotyk. Preto sa tlačidlá na displeji navigácie, rádiu a ovládacom paneli klimatizácie musia v rámci testovania stlačiť až 5.000-krát. Haptické oddelenie, ktoré študuje všetky interakcie súvisiace s dotykom, uskutočňuje tieto testy tri roky pred uvedením vozidla na trh.        

 
 Autor: Seat
Zvuk vydávajúci dvere pri zatvorení zanecháva trvalý dojem na zákazníka kupujúceho nový automobil. Preto špeciálny robot v rámci testov zabuchne dvere 30.000-krát aby bolo zabezpečené, že dvere každého modelu sa zatvárajú s mäkkým zvukom bez drnčania, ktorý vyjadruje kvalitné utesnenie dverí.

Iný test, ktorým prechádza každý deň vyše 2.200 automobilov schádzajúcich z výrobnej linky, je odolávanie 2.500 litrom vody prudko nastriekanej na vozidlo počas 10 minút. Keď vozidlo úspešne absolvuje tento test, znamená to, že je dokonale vodotesné.         

 
 Autor: Seat
Zmyslom ďalšieho testu je preskúšať správnu funkciu brzdovej sústavy a overiť, že podvozok nespôsobuje nijaký hluk. Je to finálny test predtým ako sa vozidlá dodajú predajcom. Vodiči, ktorí robia záverečnú skúšobnú jazdu nového vozidla každoročne najazdia celkovo 2 milióny kilometrov na testovacej trati so stúpaniami a klesaniami, ako aj so šiestimi rozličnými druhmi povrchu, vrátane kamennej dlažby.

Autor: Andrej Ježo

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Video k tejto téme
Focus Media