Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Pondelok, 17.6.2019
meniny má Adolf

Pohromy na kolesách IV: Uhádli ste, nechýba ani Multipla!

2.1.2018 | Revue

Nepodarky sú korením automobilového priemyslu. Takže je logické, že hitparáda nepodarkov pokračuje až do dnešných dní.

19. GM EV1

 
 GM EV1: Prvý pokus oelektromobil na každý deň sa nestretol s úspechom
Prvý pokus prinútiť ľudí tankovať elektrinu a byť ekologický, Elektrické vozidlo od výrobcu General Motors sľubovalo rýchlosť, zábavu a spoľahlivosť. Nuž realita predstavovala presný opak spomínaných výrazov. Batérie boli v roku 1997 na míle vzdialené tým dnešným, ktoré stále neposkytujú plnohodnotné využite mimo mesta. Nepomohlo ani nahradenie kyselinových batérií predsa len o trocha modernejšími nikel-metal hydridovými. Problémom bola aj zvolená karoséria. Malá ľahká športová karoséria nebola tým, čo Američania hľadali. A netreba zabudnúť ani na cenu, ktorá bola šialená, takže pionier elektrických vozidiel svojím prvým pokusom poskytnúť motoristom alternatívu doslova zabil u ľudí chuť nad niečim podobným rozmýšľať.

20. Plymouth Prowler

 
 Plymouth Prowler: Dizajn osloví ešte aj dnes.
Bol dieťaťom počítačového navrhovania, ktoré urýchlilo a aj značne zracionalizovalo náklady na vývoj. Začali sa vyrábať modely, ktoré by sa inak výrobcovi neoplatilo vyrábať. Vznikol tak model, ktorý svojím dizajnom interpretoval americké hotrody, predné kolesá vytŕčali z karosérie, vodič a spolujazdec sedeli dosť vzadu, čelné sklo bolo mimoriadne malé. Prowler vyzeral ako posol z budúcnosti. Výrobca nerátal s veľkým objemom predaja, no samotný predaj bol oveľa nižší než sa pôvodne predpokladalo. A na vine neboli technické problémy, ale kombinácia slabého triapollitrového šesťvalca s automatom, ktorá znemožňovala tradične gumovanie, či iné zábavy. Proste roadster, ktorý sľuboval mimoriadne veľa, no splnil pramálo. Dokonca aj automobilka už medzičasom zanikla...

21. Fiat Multipla

 
 FIAT Multipla: Sen otcov kresťanských rodín.
Poznáme ho aj z našich ciest. Bol ideologickým nástupcom Fiat 600 Multipla zo šesťdesiatich rokov. Ani jeden ani druhý neoplývali krásou, skôr naopak. Vlastne to bol aj najväčší problém auta. Auto schádzalo z výrobných pásov tak, ako by už malo haváriu, výmenu žiaroviek do svetiel ste si museli vďaka samostatnému umiestneniu každého z nich zvlášť nacvičiť trikrát po sebe. Presklenie malo za následok aj priehrievanie interiéru v lete a kolesá boli na veľkú karosériu príliš malé. Zachránili ho predaje na domácom trhu v Taliansku, všade inde sa Multipla stretla väčšinou s odmietnutím, no aj napriek tomu vydržala vo výrobnom programe dlhých dvanásť rokov...

23. Jaguar X-Type

 
 Jaguar X-type: Agilné jazdné vlastnosti a dobrý dizajn nestačia.
Bol mimoriadne dobré auto. Aj napriek pohonu predných kolies mal agilné jazdné vlastnosti, veď jeho technickým základom bol mimoriadne úspešný Ford Mondeo. Vlastne technická príbuznosť s Fordom Mondeo mu bola na škodu dvakrát. V prvom rade preto, lebo zákazníci považovali X-Type iba za drahšie Mondeo, cenovka bola skutočne imidžová, v druhom rade preto, že adaptácia spomínanej platformy na pohon všetkých štyroch kolies bola mimoriadne nákladná a počet predaných kusov nevrátil ani zlomok nákladov na vývoj. Práve preto ho nahradil model XF s pohonom zadných kolies tak, ako sa na Jaguar patrí...

24. Pontiac Aztek

 
Pontiac Aztec: Vďaka seriálu Breaking bad sa zneho stal opäť hit.
Dizajnérska schizofrénia. Tak by sa dal stručne charakterizovať tento model. Jeho predstavenie na detroitskom autosalóne roku 2001 vyvolalo zdesenie. Aztek nanovo definoval výraz škaredý a meno dizajnéra by malo byť v záujme jeho bezpečnosti utajené. Príliš veľa nevkusne nahádzaných plastov na karosériu úplne zničilo reputáciou automobilky, ktorá kedysi vozila Hasselhoffa v mimoriadne peknom modeli Firebird...

24. BMW radu 7

 
 BMW radu 7: Kontroverzný zvonka aj zvnútra.
Nebol to kontroverzný dizajn, ktorý vyvolal vlnu nevôle u tých, ktorí si sedmičku ako nové auto nikdy nekúpili, ale systém iDrive. Otočný ovládač na stredovej konzoly umožnil konštruktérom znížiť počet tlačidiel, no v konečnom dôsledku majiteľov zväčša znervózňoval. Nastavenie čohokoľvek bolo komplikovanejšie než odistenie interkontinentálnej rakety, veď otočný ovládač mal osem smerov pre vstup do jednotlivých podkategórii menu. Prelaďovanie obľúbených staníc rádia sa stalo náročným úkonom ako zvládnutie pretáčavého šmyku. Mimochodom, dizajn medzitým dozrel a dnes je prvá generáci „Bangleovského" dizajnu považovaná za ikonu...

 Autor: Majo Bóna

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media