Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Pondelok, 21.10.2019
meniny má Uršula

Pohromy na kolesách III: Ferrari, Maserati a Cadillac sa mýlili tiež

1.1.2018 | Revue

K omylom v automobilovom priemysle dochádzalo bez ohľadu na prestíž, históriu, či skúsenosti. V zozname nepodarkov sa nájdu aj esteticky mimoriadne pekné kúsky.

 
 Aston Martin Lagonda: Dizajnér mal k dispozícii iba sekeru
13. Aston Martin Lagonda

Pri pohľade na Aston Martin Lagondu sedemdesiatych rokov minulého storočia sa vám ani nechce veriť, že ide o prácu vychýrených anglických dizajnérov. Tvorcovia mali zrejme k dispozícii iba sekeru, aj to tupú. Dizajnér William Towns sa zrejme orientoval na americký trh, kde v tých rokoch boli kubistické tvary značne obľúbené. Aston Martin Lagonda bol katastrofou nielen po dizajnérskej stránke, ale aj po mechanickej. A samostatnou kapitolou bola elektronika. Konštruktéri chceli Lagondu "nabúchať" najnovšími technológiami, katódové displeje, riadiace jednotky by znamenali pokrokovú techniku. To by však niektoré zo spomínaných častí museli niekedy aj fungovať. Ak vám dnes pripadá Lagonda atraktívna, je to preto, lebo ju na ulici neuvidíte, také žalostné boli predaje...

14. AMC Pacer

 
 AMC Pacer: inšpirovaný bol seriálom The Jetsons.
Toto je jeden z ďalších príkladov, kedy sa nič nepodarí. Ani dizajn, ani motory a nerátalo sa ani s praktickou stránkou. Pacer vznikol v časoch kedy sa žrútom benzínu darilo v akejkoľvek kategórii. Dizajn bol inšpirovaný animovaným seriálom Jetsons, čo znamenalo bohaté presklenie najmä vďaka kupolovitému preskleniu zadnej časti. Bolo to minimálne zaujímavé a prvý rok sa Pacer celkom dobre predával. No skleníkový efekt ho mimoriadne prehrieval najmä v lete a auto nemalo klimatizáciu. Postupne ľudia tento model znenávideli, veď v lete sa dokonca aj parilo spoza palubovky, motory mali mizerný výkon, zato poriadnu spotrebu, dvere boli ťažké a rady sa uvoľňovali z pántov, takže ani nie po piatich rokoch výroby sa Pacer prestal na radosť amerických motoristov predávať.

15. Ferrari Mondial 8

 
 Ferrari Mondial 8: Kupovali si o aj zubári.
To by ste nečakali, veď modely talianskeho výrobcu musia byť všetky úspešné. Mondial bol v podstate prijatý s nadšením, veď sa jednalo o kupé s usporiadaním 2+2. Bolo nielen praktické, ale aj vykonanie servisných úkonov na motor nevyžadovalo demontáž pomocného rámu ako v prípade ostatných modelov s motorom umiestneným v strede. Ako to však v prípade južanských automobilov býva zvykom problémom bola elektrika. Tranzistorové relé zásobovali vstrekovacie jednotky prúdom a riadili aj studené štarty. Teda pokiaľ fungovali, lebo sa s týmto modelom chodilo do servisu častejšie ako do roboty. Reputácia bola v ťahu a nepomohlo ani to, že cena bola prijateľná a Mondial si mohli dopriať aj úspešnejší zubári.

6. Cadillac Fleetwood V-8-6-4

 
 Cadillac Fleetwood V 8-6-4: Progresívna technológia stála Cadillac jeho reputáciu.
Technické novinky pod kapotou nie vždy fungujú, respektíve Fleetwood je živým príkladom toho, že pioniersky prístup k technike motorov sa nemusí vždy vyplatiť. Konštruktéri GM sa rozhodli vlajkovú loď Cadillacu, model Fleetwood, vybaviť vypínaním valcov. Dnes je táto technológia bežná, no roku 1981 nebola. Cadillac bol na svete prvým automobilovým výrobcom, ktorý ho použil. No oveľa viac mu to uškodilo, ako pomohlo. Systém mal iba poruchy, bol hlučný, motor skapínal takmer všade a úspora paliva bola minimálna a zákazníci chodili do servisu preto, aby im techniku vypínania valcov deaktivovali. Mnohých z nich videli v showroome Cadillacu naposledy...

17. Maserati Biturbo

 
 Maserati Biturbo: Získalo prezývku"kopa šrotu".
Najdrahší šrot. Takúto posmešnú prezývky si vyslúžilo Maserati Biturbo. Tento model zachraňoval automobilku pre bankrotom, takže veľa peňazí na vývoj fabrika nemala a bolo to aj cítiť. Všetko čo sa mohlo pokaziť sa pokazilo, to čo sa mohlo zlomiť sa zlomilo, čo mohlo horieť horelo a čo mohlo vytiecť, vytieklo. Navyše to Biturbo robilo rado a so železnou pravidelnosťou, takže servisný manuál bol hrubší ako britská encyklopédia. V prípade tohto modelu je zvláštne, že nestiahol automobilku na absolútne dno...

18. Yugo


 Yugo: Exportoval sa aj do USA.
Alebo inak, Zastava Koral bola srbská pomsta, ktorá pripomenula ľudom aká komfortná dokáže byť chôdza. Licenčný Fiat 127 vyrábaný v Srbsku bývalej Juhoslávii nebol nikdy ani len priemerným autom, preto je konečný počet vyrobených áut blížiaci sa k hranici osemstotisíc automobilov priam zázrakom. Zrejme to bol následok násilného predaja v krajinách bývalej Juhoslávie, kedy sa zákazník pod hrozbou popravy musel daný nezmysel kúpiť. Čo na ňom bolo aspoň trocha dobré? Nič! V zozname vybavenia ste našli napríklad aj koberec, či vyhrievanie zadného skla. Údajne kvôli tomu, aby vás neoziabali ruky keď ste ho v zime tlačili. Paradoxne toto bolo jediné auto z východného bloku, ktoré sa importovalo do USA! A zopár, konkrétne stoštyridsaťjedentisíc idiotov, si ho aj kúpilo...

Autor: Majo Bóna

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media