Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Nedeľa, 18.8.2019
meniny má Elena, Helena

Pohromy na kolesách II: História sa opakuje

31.12.2017 | Revue

6. Lotus Elite

 
 Lotus Elite: Laminát ho zradil
Laminát predstavoval karbón päťdesiatych rokov. Bol to univerzálny materiál, odolný, ľahší ako oceľ, dostupnejší než hliník. Mnoho športových automobilov sa koncom päťdesiatych rokov vyrobilo z tohto materiálu. Laminát nahradil plech, Chevrolet Corvette ho používa dodnes. Colin Chapman sa rozhodol použiť laminát v modeli Elite. Bolo to veľmi milé, malé a ľahké športové auto, ktoré vážilo iba čosi vyše päťsto kilogramov. Na legendárnej dvadsaťštyrihodinovke v LeMans vyhralo šesťkrát svoju triedu. Pritom mu na to stačil sedemdesiatpäťkoňový motor Climax. V čom bol teda problém? Chapman použil laminát aj na niektorých nosných častiach, napríklad na zavesení kolies, bez toho aby ho zosilnil. Únava materiálu sa dostavila prakticky okamžite, rázy od kolies sa pravidelne končili vylomením úchytov. Bolo to na dennom poriadku, preto sa Lotus Elite sa nedal používať ako bežný automobil...

7. Zündapp Janus

 
 Zundapp Janus:Auto, ktoré nonstop cúvalo.
Zündapp vyrábal celkom úspešné motorky. Keď predaj motoriek dramaticky poklesol a takmer úplne sa zastavil, prišli v Zündappe s nápadom skonštruovať malý, ľahký automobil. Spredu aj zozadu vyzeral rovnako, takže pri roztláčaní auta ste nevedeli, ktorým smerom ho máte tlačiť. O pohon sa staral dvestopäťdesiatkubíkový motor, ktorý umožnil tomuto nepodarku dosiahnuť maximálnu rýchlosť na úrovni osemdemdesiatky. Cesta do práce mala svoje čaro a potrebovali ste aj adekvátne veľa času. Unikátnou črtou boli sedadlá otočené do protismeru, takže pasažieri vzadu sledovali akýkoľvek náraz zozadu v priamom prenose. Zündapp Janus bola pohroma, a to bez ohľadu na uhol pohľadu...

8. Chevrolet Corvair

 
 Chevrolet Corvair:Auto o ktorom sa písala kniha!
Motor uložený za zadnou nápravou má mimoriadne veľa výhod, najmä čo sa týka ovládateľnosti auta. Je to najťažší komponent pod kapotou, z čoho jasne vyplýva, že výsledok takejto koncepcie je jedine silná tendencia roztočiť sa v zákrute. Chevrolet Corvair bol americký VW Chrobák. Plochý šesťvalcový vzduchom chladený motor typu boxer umiestnený za zadnou nápravou bol celkom podarený - ak by konštruktéri GM minuli aspoň zopár dolárov na optimalizáciu zadnej kyvnej nápravy. Výsledok? Katastrofálne jazdné vlastnosti v zákrute, ktoré viedli k sérii tragických dopravných nehôd. Ralph Nader to zhrnul vo svojej knihe Unsafe at any speed, v preklade, Nebezpečný v každej rýchlosti, čo viedlo k mnohým súdnym sporom medzi automobilkou a pozostalými obetí. Motor a zadná náprava neboli jedinými príčinami tragických nehôd. V prípade čelného nárazu by vám priamy stĺpik riadenia takmer naisto vystrelil volant do hlavy. Ďalším dôvodom na nervozitu bola netesnosť motora, či jedovaté plyny, ktoré vykurovanie vháňalo do interiéru. No Chevy Corvair bol aj napriek tomu veľmi obľúbený...

9. AMC Gremlin

 
 AMC Gremlin: Americká predstava o kompaktných rozmeroch
Aj našinec pozná pokusy upraviť kompaktný automobil na sedan. Nie vždy sa to podarí a nie vždy je výsledok estetický. Ešte horšie to dopadne v prípade, že sa pokúsite skrátiť sedan a urobiť z neho hatchback. Americká automobilka AMC sa na to podujala. Výsledkom bol AMC Gremlin, ktorý mal byť príspevkom k americkým subkompaktným vozidlám. Vzhľad rozhodne nebol jeho silná stránka. Mnohí ho prirovnávali k jašterici s useknutým chvostom. Disproporciu podporovala aj dlhá predná kapota a takmer neexistujúci zadný previs. Zadné okno bolo komicky malé, a prístup do kufra bol komfortný ako lezenie do jaskyne. Silný motor ho síce favorizoval v porovnaní s konkurenciou, no jazdné vlastnosti mal, podobne ako ostatné americké modely tej doby, katastrofálne. Vlastniť ho znamenalo stať sa zároveň terčom mnohých posmeškov...

10. Ford Pinto


 Ford Pinto: Bezpečnosť autá nepredáva
Bezpečnosť autá nepredáva. To sú slová Leeho Iaccocu, ktorý takto reagoval na technické problémy Fordu Pinto. Nebolo to zlé auto. Malo len jeden výrazný technický nedostatok. Nádrž sa kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti nachádzala v zadnej časti auta. Náraz zozadu sa často končil požiarom a zhorením posádky. Reakcia výrobcu? Manažéri vyrátali, že konštrukčné zosilnenie zadnej časti by stálo stodvadsať miliónov dolárov, kým možné odškodné obetiam predstavovalo sumu päťdesiat miliónov. Áno, uhádli ste, výrobca to jednoducho nechal tak...

11. Jaguar XK-E V12 Series III

 
 Jaguar XK-E V12 Series III:Najškaredší E-Type
 

Opýtajte sa ktoréhokoľvek automobilového nadšenca na jeho zoznam najkrajších automobilov a určite tam nájdete Jaguar E-Type. Bolo to najkrajšie kupé svojej doby a neuveriteľne obratné, do ktorého sa motoristickí nadšenci zamilovali. Toto platilo do roku 1974. Anglický výrobca sa musel prispôsobiť americkej legislatíve. Keďže USA boli pre Jaguar najdôležitejším trhom museli sa prispôsobiť novým emisným normám. Spoľahlivý štvorlitrový šesťvalec nahradili vyše päťlitrovým dvanásťvalcom. To nielenže predĺžilo prednú časť, ale stala sa aj ťažšou, čo prirodzene ovplyvnilo i jazdné vlastnosti. To však nie je všetko, nádherné dvojmiestne kupé zmizlo a namiesto toho sa objavilo kupé s predĺženou kabínou a usporiadaním sedadiel 2+2 alebo dvojmiestnym kabrioletom. Na nádhernú aerodynamicky tvarovanú karosériu pribudli aj nechutné gumené nástavce. Vynikajúci príklad odpísania automobilu samým výrobcom...

12. Trabant 601 S

 
 Trabant 601 S:naši motoristi ho milovali.
Príbeh malého ľahkého automobilu je dôverne známy aj v našich zemepisných šírkach. Malé dvojdverové auto poháňal dvojtaktný motor, ktorý produkoval nesmierne veľa emisií, hoci jeho maximálny výkon dosiahol iba osemnásť koní. Pritom to mal byť sen ekológov. Karoséria z bakelitu, ktorý predstavoval kombináciu laminátu s označením Duroplast, zosilneného vláknami bavlny a dreva. Prvá generácia z roku 1950 mala skutočne antický dizajn, druhá modernejšia sa stala hitom. Koniec koncov výber automobilov v bývalých komunistických krajinách bol výrazne obmedzený. Auto dymilo, bolo poruchové, smerovky alebo brzdové svetlá nefungovali a maximálna rýchlosť závisela od toho, ako vám poskladali motor. Pritom to v päťdesiatych rokoch mala byť odpoveď na VW Chrobák, no napokon sa z neho stala antireklama na komunizmus. Aj napriek tomu si užíval kultový status, keď po páde berlínskeho múru na ňom tisícky Nemcov absolvovali svoju púť do západného Nemecka, aby ich tesne na hraniciach ponechali ich osudu. Bola to vlastne jasná odpoveď na to, čo si o svojom aute jeho majiteľ myslel. Bol to drek, a to aj napriek tomu, že ak ste ho v rodine mali, viažu sa naň príjemné spomienky...

Autor: Majo Bóna

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media