Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Streda, 17.7.2019
meniny má Bohuslav

Máte chuť na rýchly hatchback? Neváhajte

28.9.2018 | Novinky

Znie to ako sen. 250, respektíve 275 koní vo verzií Performance a k tomu 450 litrov batožinového priestoru, ktorý jednoduchým sklopením zadných sedadiel zväčšíte až na 1351 litrov. Cítite tie emócie? Alebo skôr iróniu? Máte pravdu, ani nám podobné spájania „užitočnosti" a emócii až tak nevonia. Novinka od kórejského výrobcu bude určite dobrým autom a jemne vyváženejšia karoséria dáva predpoklad zaujímavým jazdným vlastnostiam, skutočne sa naňho tešíme. Privádza nás však k malej rannej úvahe.

 
Nový Hyundai i30 Fastback N, autor: Hyundai
Rýchle hatchbacky boli vždy obľúbené najmä pre svoju kompaktnosť a zároveň schopnosti. Mnoho z nich končilo svoju púť s vyhodenými zadnými sedadlami, poriadnymi škrupinami vpredu a klietkou vzadu. Samozrejme, so závodným podvozkom a brzdami. Väčšinu z nich ale výrobcovia predávali napriek tomu so zadnými sedadlami aj keď postačovala trojica dverí. To len móda večného zväčšovania modelov (napríklad nové Polo je veľké ako kedysi Golf) výrobcom v podstate nanútila aj zadnú dvojicu dverí - nebolo to preto, že každý milovník do svojho miláčika potreboval pohodlne usadiť svokru alebo malé deti. On len nemal na výber. A potom ich už aj musel samozrejme odviezť.

 
Nový Hyundai i30 Fastback N, autor: Hyundai
Kto chcel väčšie a rýchle auto - vždy si mal čo kúpiť a väčšie autá ponúkali zvyčajne aj vyššie výkony i keď nie rovnakou mierou väčšiu radosť z jazdy. Odkedy ale autá začali prudko naberať na hmotnosti, rovnako začali rásť aj ich výkony, ktoré boli potrebné na podobné, alebo lepšie jazdné vlastnosti. A tak tu máme dnes hatchbacky, ktoré majú viac ako 350 koní, niektoré aj s pohonom všetkých kolies a samozrejme, miestom pre svokru, či deti. No a samozrejme váhou ako kedysi sedan vyššej strednej triedy. Našťastie aj tento nešťastný príbeh má svoj koniec, mnohí výrobcovia prichádzajú so silnejšími verziami svojich „supermini" (s veľkosťou ale bohužiaľ aj cenou ako kedysi hatchback) a okrem toho prichádzajú aj všemocné protiopatrenia vlád.

 
Nový Hyundai i30 Fastback N, autor: Hyundai
Nemám na mysli našu krajinu, ktorá zavedením poplatkov vzťahujúcich sa na výkon vozidla začala priamo podporovať predaj starších vozidiel (a registrácie v iných krajinách), zoberme si ale tak veľký trh ako Francúzsko. Dnes pri kúpe podobného športového auta musí záujemca zaplatiť poplatok 4.000 eur. O rok to bude až 9.500 eur. Čítate správne. Predstavte si typický domáci produkt - Mégane R.S., ktorý si kúpi záujemca v plnej výbave za približne 40.000 eur a bude musieť zaplatiť poplatok 9.500 eur za to, že má občasné chúťky po výkone alebo jednoducho sa mu to auto páči. Pripočítajte si k tomu skutočnosť, že aj 20% z ceny auta vlastne odvádza štátu vo forme DPH. Tešíte sa?

Autor: Andrej Ježo

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media

Galéria

  
Prezuli ste na zimné. Už viete, čo spravíte s ojazdenými, letnými pneumatikami?
Poznajú slovenskí spotrebitelia svoje práva? Odpovede priniesol nový prieskumEnzo Ferrari by mal 120 rokovGaléria: Autosalón v Bratislave 2018