Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Štvrtok, 19.9.2019
meniny má Konštantín

Posledný augustový víkend patril kačiciam

13.9.2018 | Modely

Stretnutie nebolo náhodné, každoročne sa totiž v tento termín koná tradičný zraz historických vozidiel Citroen 2CV, vozidiel pre pobavenie a radosť zo života, ktoré rozveseľujú ľudí všade tam, kde sa objavia. U nás sú známe hlavne vďaka francúzskym komédiam s žandárom Funesom. Na "kačiciach" jazdili ale aj iní hrdinovia ako James Bond, herci z českého filmu Bobule a Bobule II., Citroen 2CV sa objavil aj slovenskom filme Záhrada,

 
Legendárne kačice na zraze, autor: František Macho
Tohtoročný, už 19.zraz slovenského Citroen 2CV klubu sa konal sa v okolí Lučenca. Na zraze sa zúčastnilo 35 vozidiel Citroen 2CV zo Slovenska, Českej republiky, Maďarska a Rakúska. Miestom stretnutia bola známa Zbrojnica pod hradom Halič, ale pestrofarebná kolóna "kačičiek" priťahovala pozornosť aj na cestách v okolí Lučenca a vodnej nádrže Ružiná. Majitelia sú na svoje "kačičky" náležite hrdí, a vždy sa radi podelia o svoje dojmy aj s verejnosťou. Diváci sa mohli s autami a ich posádkami bližšie zoznámiť na námestí v Lučenci a parkovisku pod hradom Divín, kde sa kolóna na niekoľko hodín zastavila.

 
Legendárne kačice na zraze, autor: František Macho
Práve tento rok oslavuje model 2CV svoje 70-te narodeniny. Citroen 2CV je populárne vozidlo, ktoré sa vyrábalo v rokoch 1948 až 1989. Pôvodným zadaním pri jeho vývoji bolo, aby nahradilo francúzskym farmárom konské povozy - malo umožniť prevoz štyroch dospelých vidiečanov v drevákoch a slamených klobúkoch, a k tomu vrece zemiakov. Auto malo byť jednoduché, úsporné a spoľahlivé. Odpružené malo byť tak, aby sa pri jazde rýchlosťou 60 km/h cez rozorané pole v ošatke plnej vajec, položenej na sedadle, ani jedno vajíčko nerozbilo. Prvé funkčné prototypy (250 kusov) boli vyrobené už v roku 1939, ale takmer všetky boli zničené pri okupácii Francúzska počas II.svetovej vojny - aby sa nedostali do rúk nemeckým okupantom.

 
Legendárne kačice na zraze, autor: František Macho
Sériová výroba začala až po skončení vojny. Auto bolo predstavené na autosalóne v Paríži v roku 1948 a vzbudilo taký záujem, že na autá objednané počas autosalónu, museli záujemcovia čakať až dva roky. Jednoduchý a takmer bezúdržbový dvojvalcový motor typu boxer bol chladený vzduchom. Propočítajte si k tomu veľmi komfortné pruženie a plátenú rolovaciu strechu (zaujímavosťou je, že auto sa v prakticky nezmenenej podobe vyrábalo až do polovice 70-tych rokov, kedy bolo inovované, a výroba potom pokračovala až do roku 1989) a máte auto pre každú príležitosť. Počas výroby sa priebežne zväčšoval objem a výkon motora, z pôvodných 6,6 kW až na konečných 20,6 kW.

 
Legendárne kačice na zraze, autor: František Macho
Od roku 1951 sa vyrábal Citroen 2CV aj v úžitkovej verzii Furgonette - dvojsedadlový automobil so skriňovou nadstavbou a krídlovými dverami vzadu. Citroen 2CV sa vyrábal aj vo verzii 4X4 Sahara - vozidlo malo dva motory, každý poháňal jednu nápravu, a v otvorenej verzii Mehari s laminátovou karosériou a sklopným čelným oknom. Celkovo sa vyrobilo viac ako 5 miliónov kusov 2CV, no Citroen 2CV sa dodnes teší veľkému záujmu dokonca aj mnohých zberateľov. Zaujímavá verzia 4X4 Sahara je mimoriadne cenným kúskom, ktorý už na aukciách dosahuje závratné čiastky.

Autor: Andrej Ježo

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media