Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Štvrtok, 19.9.2019
meniny má Konštantín

BMW 8. Takmer ako počítač

16.6.2018 | Modely

Veľké a luxusné kupé ku mníchovskej automobilke patrí a aj keď ich na cestách dnes už veľa nevidno, iba málokto z fanúšikov tejto značky si nespomenie na prvé kupé rady 8, ktoré sa po našich cestách preháňali začiatkym 90-tych rokov vybavené silnými 8 a 12-valcovými agregátmi a sofistikovanou elektronikou.

Novinka ho okrem dvojdverovej karosérie už našťastie ničím nepripomína, v tejto triede sa veľmi retro nenosí. Niekto by sa možno opýtal, na čo ho vlastne BMW vyrába. Má predsa luxusnú triedu 6, ktorá ponúka aj priestranný model GrandCoupé, no tá je na trhu už niekoľko rokov a technológie sa posunuli výrazne viac dopredu a navyše. Za 8-ičku v názve môže BMW pýtať podstatne viac, ako za 6-tku v názve. Ale iba o tom tie autá už dnes predsa nie sú, však?

 
 BMW 8, autor: BMW


Celosvetový začiatok predaja radu 8 Coupé je naplánovaný na november a výroba bude prebiehať v meste Dingolfing, kde sa vyrába aj BMW 7. BMW nás ale plánuje presvedčiť, že BMW 8 nebude iba prekapotovaná 7-ička, pretože jej vývoj prebiehal spoločne so závodným modelom M8 GTE, vďaka čomu môžeme očakávať doslovne špičkovú ovládateľnosť, precíznosť riadenia a vyváženosť.

 
  BMW 8, autor: BMW


Tak tvrdí BMW a my sme na to veľmi zvedaví, pretože s dĺžkou 4 843 mm, šírkou 1 902 mm a výškou 1 341 mm (pre úplnosť: rázvor 2 822 mm) bude musieť mať ťažisko poriadne nízko.Pod kapotou verzie BMW M850i xDrive Coupé nájdeme motor V8 s výkonom 390 kW (530 k), druhým motorom v čase príchodu na trh bude naftový radový šesťvalec s výkonom 235 kW (320 k) vo verzii BMW 840d xDrive Coupé. Všetky motory dostupné pre nový model BMW ponúka s novou verziou 8-stupňovej prevodovky Steptronic. Systém xDrive ponúka aj nastavenie, ktoré uprednostňuje pohon zadných kolies rovnako ako v modeli M5 a elektronicky ovládaná uzávierka zadného diferenciálu verzie BMW M850i xDrive Coupé by mala veľkému kupé pridávať ešte štipku ovládateľnosti a športovejší nádych.

Nové BMW M850i xDrive Coupé dostane už v sériovej výbave doteraz najužšie LED svetlomety v ponuke značky BMW a na požiadanie bude vozidlo vybavené laserovými svetlometmi BMW Laserlight s adaptívnymi LED svetlometmi Adaptive LED Headlights so svetelným dosahom neoslňujúcich diaľkových svetiel až do vzdialenosti 600 metrov.

 
  BMW 8, autor: BMW


Aerodynamický odpor karosérie novinky pomáhajú znížiť aktívne lamely v obličkách masky chladiča a systém Air Curtains vrátane výduchov Air Breathers či takmer úplne zakrytý podvozok. Úzke držiaky vonkajších spätných zrkadiel sú uchytené priamo na tesnenie dverí, čím zmenšujú prúdenie vzduchu, pričom samotné okná sú bezrámové. Vztlak prednej nápravy modelu BMW M850i xDrive Coupé znižuje vo vysokých rýchlostiach aj dodatočný predný spojler. Súčasťou štandardnej výbavy modelov BMW M Performance je aj zadný M spojler.

 
  BMW 8, autor: BMW


Strecha vozidla zaujme dvojitými bublinami nad hlavami pasažierov, ktorý napomáha vo vysokých rýchlostiach prúdeniu vzduchu okolo strechy, na želanie dodávanej z plastu vystuženého karbónovými vláknami (CFRP). Výhodou je ďalšie zníženie ťažiska a o ďalšie zníženie hmotnosti sa postarajú na želanie dodávané prvky v rámci balíka Carbon, ktoré obsahujú z karbónu vyrobené lamely na vstup vzduchu, kryty vonkajších spätných zrkadiel, zadný spojler a zadný difúzor.

BMW EfficientLightweight znamená používanie inteigentného mixu materiálov pre úpravu hmotnosti a zároveň aj tuhosti karosérie. Niektoré nosné štruktúry v prednej aj zadnej časti karosérie ako aj strecha, dvere, blatníky či deliaca priečka motora nového modelu BMW radu 8 Coupé sú vyrobené z hliníka. Nosník palubnej dosky je z horčíka a stredový tunel z karbónových vlákien. Na požiadanie z nich môže byť aj strecha a ďalšie prvky karosérie. Predná náprava je celá z hliníka. Zadná náprava využíva kombináciu ľahkej oceľovej konštrukcie s hliníkovými čapmi kolies a s kovanými vodiacimi ramenami.

 
  BMW 8, autor: BMW


Vo všeobecnosti ale aj o novinke platí to, čo o predchodcovi. Odhliadnúc od bezpečnostných asistentov, toto auto je najmä o technike. Na prednej náprave využíva dvojité trojuholníkové ramená, vzadu je to päťprvková náprava. Torzné ramená prednej nápravy a nosné ramená zabudované do zadnej nápravy vylepšujú tuhosť a prepojenie podvozkových elementov s karosériou. Nezávislé silentbloky, ktoré zvyšujú pevnosť odklonu kolies ako aj dodatočné tlmiace platničky na zadnej náprave, zlepšujú základné nastavenie dynamiky podvozka. Špeciálne čapy kolies a ramená umožňujú dosiahnutie maximálneho možného odklonu kolies na prednej aj zadnej náprave.

Konštrukcia dvojitých lichobežníkových ramien prednej nápravy umožňuje oddeliť vplyvy riadenia a tlmenia. Výsledkom je schopnosť prenášať veľké sily bočného zrýchlenia bez toho, aby to znížilo komfort jazdy. Konštrukcia zároveň umožňuje aj to, aby mali prejazdy cez nerovnosti na ceste minimálne zásahy do riadenia. Dvojzložkové uloženie päťprvkovej zadnej nápravy zaručuje precízne vedenie kolies a lepšiu smerovú stabilitu. Účinné oddelenie síl pohonu a odpruženia zlepšuje aj akustický komfort.

 
  BMW 8, autor: BMW


Súčasťou štandardnej výbavy nového modelu BMW radu 8 Coupé je aj Adaptívne M odpruženie s elektronicky nastaviteľnými tlmičmi. Kompresia aj odskok sa neustále nastavujú nezávisle od seba. Uľahčuje sa tak detailne nastavené pruženie a vodič dostáva iba tie informácie o povrchu vozovky, ktoré potrebuje. Extrémne tuhé pružiny redukujú tendenciu ku kolísaniu a umožňujú tlmičom, aby čo najskôr stabilizovali koleso. Pri tom zabraňujú strate trakcie, ktorá by mohla nastať po prejdení vydutého asfaltu či pri jazde vo vyjazdených koľajniciach. Elektronicky ovládané tlmiče reagujú v závislosti od podmienok na vozovke a od jazdného štýlu a zabraňujú tak nežiaducim pohybom vozidla. Menšie nerovnosti vozovky sa komfortne odfiltrujú a úzke nerovnosti nespôsobia nečakané nakláňanie vozidla.

 
  BMW 8, autor: BMW


Štandardne dodávané Integrálne aktívne riadenie všetkých kolies Integral Active Steering zmenšuje polomer zatáčania, prispieva k rýchlejšiemu prejazdu zákrut, jednoduchšej zmene jazdných pruhov ako aj k svižnejšiemu kľučkovaniu cez hustú mestskú premávku. Takéto riadenie uľahčuje manipuláciu vozidla v úzkych parkovacích miestach a zvyšuje stabilitu pri predbiehaní na diaľniciach. Aktívne stabilizátory, ktoré sa na požiadanie dodávajú do verzie BMW M850i xDrive Coupé a zlepšujú športové jazdné vlastnosti a ovládateľnosť vozidla.

 
  BMW 8, autor: BMW


Systém aktívnych stabilizátorov využíva elektromotory, ktoré pri dynamickom prejazde zákrutami pôsobia proti nakláňaniu karosérie. Zároveň pomáhajú aj pri zrýchľovaní na výjazde zo zákrut. Systém neustále kontroluje rýchlosť vozidla, bočné a pozdĺžne zrýchlenie, uhol natočenia volantu a pohyby karosérie. Vo verziách BMW M Performance majú stabilizátory mimoriadne športové nastavenie a reagujú podľa aktuálne sa meniacich podmienok. Systém má pozitívny vplyv aj na zvýšenie stability a komfortu pri jazde v priamom smere, pretože aktívne potláča vplyv možných nerovností na okraji vozovky.

Štandardnú súčasť výbavy verzie BMW M850i xDrive Coupé tvorí aj mimoriadne výkonný brzdový systém M Sport. K obzvlášť účinnému brzdeniu prispievajú brzdové kotúče s priemerom 395 mm. Na požiadanie dodávaný balík bŕzd M Sport Package pre verziu BMW 840d xDrive Coupé obsahuje brzdy M Sport s kotúčmi s priemerom 374 mm. Kotúče s priemerom 395 mm sú vo verzii BMW 840d xDrive Coupé súčasťou balíka M Tech Sport Package.

Technológiu odpruženia verzie BMW M850i xDrive Coupé zameranú na maximálny výkon dopĺňajú aj 20-palcové M disky kolies z ľahkých zliatin. Disky kolies odliate z hliníka sú súčasťou štandardnej výbavy a dodávajú sa v sivej metalickej farbe Frozen Cerium Grey s vysoko leštenými prvkami. Na predných kolesách sú obuté pneumatiky s rozmerom 245/35 R20, vzadu s rozmerom 275/30 R20 so špeciálne vyvinutými pneumatikami pre BMW radu 8 Coupé.

  BMW 8, autor: BMW


Interiér poteší štandardne dodávaným koženým čalúneníma úplne novými prednými športovými sedadlami, ktoré by mali byť pohodlné aj pri cestách na dlhé vzdialenosti a zároveň poskytnúť bočnú oporu pri rýchlom prejazde zákrut. Opierky hlavy sú vizuálne integrované do operadiel, dajú sa však nastavovať výškovo aj pozdĺžne. Sedadlo sa nastavuje elektronicky, súčasťou štandardnej výbavy je aj možnosť ukladania polohy sedadla vodiča aj spolujazdca do pamäte. Operadlá predných sedadiel sa poloautomaticky sklápajú, na čo slúži extra kožený remeň na operadle a zadným pasažierom tak uľahčujú nastupovanie a vystupovanie.

Športové sedadlá sú štandardne čalúnené koženým poťahom Vernasca. Ponuka prvkov dodávaných na želanie obsahuje kožené poťahy Merino, rozšírené kožené poťahy BMW Individual Merino a plne kožené čalúnenie BMW Individual Merino. Každé čalúnenie je dostupné vo farebných verziách čierna Black, svetlá Cognac a biela Ivory White. Nechýbajú ani viaceré dvojfarebné čalúnenia.Multifunkčné sedadlá v štandardnej výbave verzie BMW M850i xDrive Coupé sa vyznačujú extra možnosťami nastavovania, výraznejšou bočnou oporou a ešte lepšími komfortnými vlastnosťami. Vodič aj spolujazdec si podľa aktuálnych požiadaviek môžu nastaviť aj šírku operadla. Multifunkčné sedadlá majú aj nastaviteľnú bedrovú opierku.

 
  BMW 8, autor: BMW


Operadlá zadných sedadiel nového modelu BMW radu 8 Coupé sú delené v pomere 50 : 50 a podľa aktuálnych potrieb sa dajú samostatne alebo spoločne sklápať a tak zväčšiť batožinový priestor s objemom 420 litrov. Súčasťou štandardnej výbavy nového modelu BMW radu 8 Coupé je aj automatické otváranie veka batožinového priestoru, zatiaľ čo na požiadanie sa dodáva bezdotykové otváranie a zatváranie veka batožinového priestoru s označením Komfortný prístup.

Štandardne dodávaný audiosystém obsahuje jedenásť reproduktorov a digitálny zosilňovač, na želanie dodávaný Harman Kardon Surround Sound System využíva až 16 reproduktorov. Špičku v ponuke na želanie dodávaných audiosystémov predstavuje Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s aktívnym 16-kanálovým zosilňovačom a celkovým výkonom 1 375 W, dynamickým ekvalizérom a 16 čiastočne podsvietených reproduktorov. Prosím pekne a to je len jemné zhrnutie toho, kde BMW 8 začína. Neskôr pribudnú ďalšie verzie a myslíme si, že potenciálni zákazníci zrejme toľko času pri konfigurovaní svojich vozidiel ešte nikdy nestrávili. Nech žijú príplatkové položky!

 
  BMW 8, autor: BMW


Autor: Andrej Ježo

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media