Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Piatok, 20.9.2019
meniny má Ľuboslav, Ľuboslava

BMW i8 Roadster

1.12.2017 | Modely

Novinkamá napriek kompaktnosti elektricky ovládanú strechu, po ktorej otvorení sa táto úplne sklopí do zadnej časti, čím vznikne približne 100 litrov ďalšieho batožinového priestoru za sedadlami. Plne elektricky ovládanú strechu je možné otvoriť a zatvoriť veľmi potichu v priebehu 15 sekúnd, pričom sa tento proces dá spustiť aj počas jazdy pri rýchlosti do 50 km/h. Spustením strechy sa zvýši zadné okno o približne 30 milimetrov a slúži ako štít proti prievanu.

Podobne ako nové BMW i8 Coupe, aj nový BMW i8 Roadster vychádza z architektúry vozidla LifeDrive s hliníkovým podvozkom a priestorom pre pasažierov, ktorý je vyrobený z plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). Obidva modely využívajú progresívne optimalizovanú technológiu BMW eDrive, ktorá zahŕňa vysokonapäťovú batériu s výrazne rozšírenou kapacitou článkov a kapacitou uchovávania energie, ako aj elektromotor, ktorý generuje vyšší maximálny výkon.

 
 Autor: BMW


Jediným výraznejším rozdielom je vnútorný priestor. Coupé je stále vo forme 2+2, čo znamená priestor pre dve malé deti vzadu (máme vyskúšané a zmestia sa aj so sedačkami). Nový Roadster je ale prísne dvojmiestnym autom. Roadster prichádza s novým dizajnom bezrámových krídlových dverí vyrobených z CFRP s hliníkovým vonkajším plášťom, zatiaľ čo celý rám predného skla je vyrobený len z „karbónu". Tento extra pevný high-tech materiál sa vyznačuje mimoriadnou tvrdosťou a tak zabezpečuje maximálnu ochranu cestujúcich vo vozidle aj v prípade prevrátenia.

CFRP sa používa aj pri výrobe bočného opláštenia s extra veľkým priečnym profilom. Pevnosť karosérie pomáhajú zvýšiť aj prídavné vzpery a panely na prednej a zadnej náprave. Hmotnosť nezaťaženého vozidla nového BMW i8 Roadster je 1595 kg, čo znamená, že vlastné hmotnostné zaťaženie tohto konceptu v porovnaní s modelom Coupe je limitované na približne 60 kg.

 
 Autor: BMW


Obe novinky majú vynovené lítiovo-iónovej batérie, vyvinutej pre BMW i8. Vysokonapäťová jednotka je centrálne umiestnená v podvozku vozidla. Kapacita jej článkov je od 20 do 34 Ah a celková kapacita batérie sa pohybuje medzi 7,1 a 11,6 kWh (využiteľná: 9,4 kWh). Z toho vyplýva, že elektrický motor má k dispozícii oveľa viac energie. Konfigurácia článkov umožňuje zvýšenie maximálneho výkonu o 9 kW/12 koní na 105 kW/143 koní, s obmedzeným zrýchlením pri čisto elektrickom pohone s ešte temperamentnejšou dynamikou.

Pri štandardnom štýle riadenia je možné nové BMW i8 Coupe a nové BMW i8 Roadster riadiť výlučne na elektrický pohon - od naštartovania až do rýchlosti 105 km/h. Spaľovací motor sa zapína až pri vyšších rýchlostiach alebo ak vodič prudšie stlačí plynový pedál a častejšie sa opäť vypne, keď zaznamená pravidelný štýl jazdy. Po stlačení tlačidla eDrive je možné pri obidvoch modeloch jazdiť na čisto elektrický pohon do rýchlosti 120 km/h. Počas testovacieho cyklu NEDC sa elektrický dojazd pri novom BMW i8 Coupe zvýšil na 55 kilometrov a pri novom BMW i8 Roadster bola zaznamenaná hodnota 53 kilometrov.

 
 Autor: BMW


Spaľovací motor prešiel pre potreby nového BMW i8 Coupe a nového BMW i8 Roadster optimalizáciou. Trojvalcový motor dosahuje maximálny výkon 170 kW/231 koní so zdvihovým objemom 1,5 litra a krútiacim momentom 320 Nm. Pri prevádzke tak vydáva ešte športovejší zvuk. Nainštalovaný filter pevných častíc, ktorý absorbuje pevné častice obsiahnuté vo výfukových plynoch, teraz umožňuje znižovať emisie.Výkon systému pri súčasnom využití elektrického aj spaľovacieho motora v súčasnosti dosahuje 275 kW/374 koní. Akcelerácia nového BMW i8 Coupe z 0 na 100 km/h je 4,4 sekundy, zatiaľ čo novému BMW i8 Roadster to trvá 4,6 sekundy. Pri obidvoch modeloch je maximálna rýchlosť elektronicky obmedzená na 250 km/h.

 
 Autor: BMW


Každý model má pritom charakteristicky nastavené systémy odpruženia a tlmenia, špeciálne prispôsobené vlastnosti riadenia, pevnejšiu stabilizáciu valcov a cielene upravené parametre DSC, ktoré spoločne zaručujú, že nový BMW i8 Roadster spĺňa všetky prevádzkové a výkonnostné vlastnosti, ktorými sa vyznačujú plug-in hybridné športové vozidlá. Dynamic Damper Control je pri obidvoch modeloch súčasťou štandardnej výbavy.

 
 Autor: BMW


Štandardné 20-palcové kolesá z ľahkej zliatiny na novom BMW i8 Roadster zaujmú ľahkou konštrukciou, pričom každé z nich váži približne o kilogram menej ako jeho najľahší predchodca určený pre BMW i8.

Autor: Andrej Ježo

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media