Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Nedeľa, 18.8.2019
meniny má Elena, Helena

Bio-hybrid ako elektrická alternatíva do mesta

21.8.2017 | Koncepty

Doprava v centrách veľkých miest sa neustále zahusťuje a preto odborníci hľadajú možnosti, ako ju zjednodušiť a urobiť ekologickejšou. Bio-hybrid je jednou z možností.

 
 Bio-hybrid - mal by byť praktickejšou alternatívou k e-bajkom najmä ako dopravný prostridok v centrách miest
Výskumníci v spoločnosti Schaeffler presne pomenovali zásadný problém dopravy v centrách miest - treba sa prestať spoliehať na klasické dopravné prostriedky a hľadať k nim alternatívy. Jednou z prvých bol Segway, jeho rozšírenie je však limitovaná pomerne vysokou cenou. V súčasnosti sa čoraz väčšiemu záujmu tešia elektrické bicykle. Ich hendikepom je však problematické používanie v horšom počasí, limitované možnosti voziť náklad a fakt, že sú (teda veľká väčšina) jednomiestne.

 
 Výhody: flexibilná strecha, nastaviteľné riadenie, dvojmiestne prevedenie
Podľa spoločnosti Schaeffler preto treba uvažovať menej konzervatívne a sústrediť sa na to, čo by mohlo v mestách naozaj fungovať. Tak vznikol projekt bio-hybridu. Ten odstraňuje najväčšie nevýhody bicyklov a e-bajkov. Ide totiž o kapotovanú elektrickú štvorkolku s maximálkou obmedzenou na 25 km/h. To značí, že by ju prakticky vo všetkých krajinách mohli šoférovať aj ľudia bez vodičského právnenia.

Dojazd na jedno nabitie by mal byť minimálne 50 kilometrov, čo by v mestských centrách malo stačiť. Ďalšou - a as najzásadnejšou - výhodou bio-hybridu je, že s dĺžkou 2,1 metra, výškou 1,5 metra a šírkou 85 centimetrov by mohol jazdiť aj po cyklocestách. Manévrovanie uľahčuje zabudovaná spiatočka a automatická prevodovka. K ďalším prednostiam toho stroja oproti segwayom a e-bajkom patrí dvojmiestne (respektíve 1+1) prevedenie a batožinový priestor. 

 
 Ako informačný displej a zároveň navigácia by mal v bio-hybride slúžiť zabudovaný smartfón
Samozrejme, aby sa bio-hybrid a podobné stroje mohli presadiť, treba mať primeranú infraštruktúru, pozostávajúcu z cyklociest a „cyklodiaľnic", na ktorých by bola povolená maximálna rýchlosť 40 km/h (s nimi začínajú experimentovať napríklad v Nemecku), systém parkovania a prenajímania, respektíve zdieľania „elektrických približovadiel" vo veľkých metropolách.

Nám to zatiaľ môže pripadať ako utópia, faktom však je , že vo veľkých mestách, napríklad v Londýne, Paríži alebo Singapure do budovania cyklistickej infraštruktúry investujú obrovské sumy s dlhodobým cieľom zásadným spôsobom obmedziť v centrálnych zónach mesta osobnú automobilovú dopravu a poskytnúť k nej ekologickejšiu a praktickejšiu alternatívu.

Autor: Martin Domček

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media

Galéria

  
Prezuli ste na zimné. Už viete, čo spravíte s ojazdenými, letnými pneumatikami?
Poznajú slovenskí spotrebitelia svoje práva? Odpovede priniesol nový prieskumEnzo Ferrari by mal 120 rokovGaléria: Autosalón v Bratislave 2018

Ďalšie články zo sekcie Koncepty