Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Piatok, 20.9.2019
meniny má Ľuboslav, Ľuboslava

Galéria

 8/41 
7
   
 
TEST: Seat Leon Xcellence 1,4 TSI - Dvojvalec, fešák, ignorant "čerpačiek"
 
  
   
   
 
 
 
 
   
TEST: Seat Leon Xcellence 1,4 TSI - Dvojvalec, fešák, ignorant "čerpačiek"Potreboval Seat Leon facelift? Jedno z najkrajších áut pre bežných smrteľníkov malo našliapnuté na zostarnutie? Ja si to teda nemyslím. Predsa, keď vedenie a trendy zavelia, dizajnéri vyberajú cezurky spoza uší a tlačia sa nové formy na svetlá a nárazníky. Taký je život. Leon 1,4 TSI k nám zavítal po facelifte, o ktorom si osobne myslím, že absolútne nebol nutný. Ako teda dopadol?Aby bolo jasné, moje čudovanie sa nad faceliftom Leonu je v skutočnosti poklonou Seatu. Jednoducho, Leon už dlho od jeho príchodu považujem za jedno z najkrajších áut, ktoré sú nám smrteľníkom dostupné. Len v jedinej podobe sa na ňom podpisoval vek a to bolo v prípade základnej výbavy, bez denného LED svietenia. Jednoducho, kto dnes nemá LED-ky ten starne 2x rýchlejšie.


Seat Leon Xcellence 1,4 TSI


Odhliadnuc od krásy, Leon som posledné roky považoval za najlepšiu voľbu spomedzi ponuky nižšej strednej triedy VW Group. Dobre vyriešený interiér, s dobrým motorom (Leon Cupra...aaaach - potvrdí aj kolega Dano, ktorý vo mne prebudil fanúšika španielskeho hot-hatchu), išlo o lacnejšiu, krajšiu a mierne (veľmi mierne) zaujímavejšiu alternatívu k Octavii a samozrejme, všadeprítomnému Golfu.

Vzhľad - Lepší? Horší? Spokojnosť.

Úprimne, nemám čo namietať. Ako fanúšik vzhľadu predošlého Leona, som absolútne spokojný. Maska chladiča dostala zvláštne ligotavé tehličky a dizajnéri mierne upravili grafiku predných svetiel. Tie už nie sú v tvare trojuholníka. Trojuholníku zlomili spodnú hranu a osobne si myslím, že svetelný podpis Leonu po facelifte bol upravený veľmi vkusne. Na spodku prednej masky v okolí hmlových svetiel nasypal Seat za štipku agresivity, no aj pozorné okolo má čo robiť, keď vedľa seba postavíte predošlú a aktuálnu iteráciu auta, aby zbadalo rozdiely.


Seat Leon Xcellence 1,4 TSI


Čo sa týka zadnej časti, tá je priam na nerozoznanie. Vidím menšie zmeny v oblasti spodku zadnej masky, no osobne nemám pocit, že by išlo či už v očiach zákazníka, alebo okolia o niečo zásadné. Dôležité je, že Leon zostal krásny. Mierne agresívny, plný „chic" ostrých hrán, ktoré Seatom posledné roky tak fantasticky svedčia.

Aj vnútri sa mi páčil. Ako to dopadlo?

Volant zotrval v pôvodnom stave, displej infotainmentu je stále na skvelom mieste (na vrchu palubovej dosky)...hmmm. Aha, displej! Chvalabohu, aj po facelifte zostali fyzické tlačidlá infotainmentu v istej forme na palubovej doske. Zmizla však jedna veľmi potrebná vec. Otočné tlačidlo listovania v menu. Toto je prvok, ktorý sa jednoducho časom musí vrátiť. Fyzické tlačidlo návratu do menu máte k dispozícii a taktiež (chvalabohu) ovládač hlasitosti. Otočné tlačidlo, ktorým ste listovali v menu a nepotrebovali ste sa pohľadom upínať na posuvnú „softvérovú" lištu na dotykovom displeji však vymiera z nových áut skutočne nečakane rýchlo a vôbec ma to neteší.


Seat Leon Xcellence 1,4 TSI


Seat sa nechal minulý rok počuť, že najväčšiu položkou v jeho výdavkoch má na svedomí oddelenie R&D (vývoj a výskum). Na tom by nebolo nič zvláštne, no najväčšie sumy a pozornosť v automobilke Seat, zhltne divízia zaoberajúca sa multimediálnymi systémami. Nie motorári, nie inžinieri okolo nastavenia podvozku, ale obrovský tím programátorov, grafikov a odborníkov na softvérové inžinierstvo v oblasti užívateľskej ergonómie. Media System Plus je skvelý infotainment, dobre ušitý pre malý displej. Ikony jednotlivých funkcií by si však zaslúžil jednoduchšiu symboliku.

Pokiaľ však chcete snahu najvyťaženejšej divízie španielskej automobilky doslova znehodnotiť, za 154 € máte k dispozícii systém Full Link. Konkrétne v mojom prípade bol väčšinu času využívaný v spoločnosti Apple iPhone cez CarPlay. Na displej je skvele vidieť a na dotyk reaguje pohotovo a presne. Osem reproduktorov hrá po menšom vyladení ekvalizéra celkom uspokojivo a posádka si systém pochvaľovala taktiež. Môj verdikt znie, že do systému v tejto podobe oplatí investovať.

Vie jazdiť svižne, vie jazdiť kľudne

Pod kapotou fialového (Boheme) Leonu, pracoval silnejší z dvojice 1,4 litrových benzínových štvorvalcov TSI. Silnejšia verzia má pod kapotou napakovaných 110 kW/150 koní a maximálny krútiaci moment 250 N.m. Už z technických údajov je však jasné, čo je pointou tohto motoru. Kdežto slabšej verzii vrcholí krútiaci moment 200 N.m. medzi 1 400 až 4 000 otáčkami, 250 N.m. v silnejšej 1,4-ke sa prejavuje medzi 1 500 až 3 500 otáčkami. Týmto pádom je motor veľmi príjemne pružný pri rozbehu z miesta a strednej rýchlosti. Pri vysokých otáčkach záťah mierne vädne, no má to aj jedno pozitívum.


Seat Leon Xcellence 1,4 TSI


V priebehu celého týždňa som nepocítil potrebu vytáčať motor do maximálnych otáčok. Bežná jazda a sprevodovanie 7-stupňového dvojspojkového systému DSG, vrátane jej digitálnej logiky, nemali príliš veľa slabín. Kabína je hlavne v spoločnosti benzínových motorov TSI príjemne tichým priestorom.

Downsizing - upsizing? Spravme kompromis

Deaktivácia valcov v tomto segmente nebola zatiaľ príliš frekventovanou témou. V súvislosti s VW Group a touto funkciou sa mi vybavuje len 4,0 litrový V8, ktorý používa rad bláznivých modelov od Audi RS6, S8, až po Bentley Continental. Pri takto obrovských kubatúrach samozrejme deaktivácia polovice počtu valcov celkom výrazne dopomôže k lepším výsledkom spotreby. Keď však zo štyroch, deaktivujete polovicu valcov...a sme pri tom. Seat Leon má v určitých momentoch pod kapotou dvojvalec.

Žiadnu paniku, vážení. Veci sa majú takto. Pokiaľ jazdíte po meste, pri rozbiehaní samozrejme beží motor TSI na štyri valce. Akonáhle však systém pochopí, že najbližšie stovky metrov pôjdete plynulou rýchlosťou 50 km/h, vypne 2 valce a oznámi vám to skrz 3,5 palcový displej medzi budíkmi, formulkou „Režim 2 valce". Aj vďaka tejto finte relatívne veľký Leon jazdil po meste pri priemernej rýchlosti 32 km/h so spotrebou 5,2 litra na 100 km. To je hodnota, ktorú by sme očakávali od podobne výkonného naftového motora, v karosérii Leonu ST.

Seat Leon Xcellence 1,4 TSI


Na „dvojvalec" sa však Leon zahrá aj mimo mesta a dokonca aj na diaľnici. Limit, pri ktorom som už formulku „Režim 2 valce" prestával registrovať, sa pohyboval niekde okolo rýchlosti 120 km/h. Samozrejme, záviselo od prevýšenia a plynulosti jazdy. Nebyť ale hlášky na palubovej doske, nemám ani len potuchy, že nefunguje kompletne celý motor na štyri valce. Zvuk dvojvalca spozorujete jedine (skutočne a vyložene) len v rýchlostiach nižších ako 50 km/h a na výnimočne kvalitnej ceste. To sa však musíte nakloniť hlavou bližšie k palubovej doske, vypnúť rádio, utíšiť si spolujazdcov a zadržať dych. Skutočne, za normálnych okolností nemáte šancu zistiť, že sú dva valce deaktivované. Bonusom aj fakt, že akonáhle zošliapnete plyn s požiadavkou na zrýchlenie, nepotrebujete čakať, kým sa systém zobudí. Zvyšné dva valce jednoducho nabehnú a vy plynule zrýchľujete ďalej.

Čo sa týka spotreby, deaktivácia valcov evidentne pomohla aj na diaľnici. Pri rýchlosti 110 km/h si Leon ST XCELLENCE vypýtal 4,8 litra na 100 km a pri rýchlosti 120 km/h len 5,4 litra. Zdôrazňujem, s benzínovým motorom pod kapotou.

Resumé

Leon si aj po facelifte zachoval „chic" detaily a podobu, pre ktorú sa nám páčil. Osobne by som si vedel v Leone s touto motorizáciou predstaviť 6-stupňový manuál. Byť obchodný zástupca na strednom Slovensku, v regióne s peknými cestami a občasnými cestami do Bratislavy, iné auto nechcem. Dokonca aj farba sa s vami pohrá, keďže v katalógu svieti „fialová" a za denného svetla vidíte v určitých podmienkach hnedú. Jednoducho, Leon nesklamal. Pokiaľ vám príde nová Octavia (...prepáčte) kontroverzná z hľadiska dizajnu a nový Golf príliš drahý, máte svojho favorita.

Autor: Viktor Baláž

Motor
Palivobenzín
Valce4
Zdvihový objem (cm3)1 395
Prevodovkadvojspojková sedemstupňová
Poháňaná nápravapredná
Výkon
Najvyšší výkon (kW/k)110 kW / 150 k
pri 5000 až 6000 ot./min 
Krútiaci moment (Nm)250 Nm
pri 1500 - 3500 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h)215 km/h
Akcelerácia z 0 na 100 km/h8,0 s
Spotreba
Udávaná výrobcom: mesto / mimo mesto / kombinovaná (l/100km)

6,0 / 4,4 / 5,2

Rozmery
Dĺžka / šírka / výška // rázvor (mm)4 282 / 1 816 / 1 454 // 2636 
Batožinový priestor (l):380
Objem palivovej nádrže (l):

50

Pohotovostná hmotnosť (kg)1 241
Ceny
Cena základného modelu s testovanou motorizáciou s dph v deň zverejnenia testu   

19 460,- €



Základná cena testovanej verzie (1,4 TSI FR)    

22 120,- €
Cena testovanej verzie 
 25 805,- €