Články
Videá
Galérie

Centrum.sk: Pondelok, 21.10.2019
meniny má Uršula

20 najväčších automobilových nezmyslov, ktorým ľudia veria! (1. časť)

6.11.2017 | Autoporadňa

Poznáte to. S kamarátmi sedíte na pive minú sa témy, konšpiračné teórie ste už prebrali, baby tiež, na rad prídu automobilové témy. Od čisto technických až po teoretické. Prinášame zoznam najčastejších omylov a dezinformácií...

01. Som lepší šofér ako „ten druhý"

 
 Jackie Stewart vedel jazdiť.


Najčastejší mýtus. Napokon povedal to už samotný Jackie Stewart, ktorý vyhlásil: Muža môžno uraziť iba dvoma spôsobmi. Poviete mu, že je zlý šofér, alebo milenec. A ako to už býva, všetci vieme jazdiť a navyše sme bezpečnejší šoféri ako ten druhý. Najmä ak jazdíme pomalšie. Na druhej strane je fakt, že čo sa chýb týka nie je imúnny nik. Na verejných cestách sa zabilo dosť profesionálnych automobilových pretekárov, stačí spomenúť tragickú nehodu amerického herca Paula Walkera, ktorý sa zabil v aute, ktoré šoféroval jeho kamarát a aktívny pretekár Roger Rodas. Okrem toho v štatistikách nehodovosti nájdeme medzi mŕtvymi veľké percento vodičov vo veku nad 50 rokov, ktorý sú vo všeobecnosti považovaní za bezpečnejších vodičov.

02. Nepripútavam sa, lebo...

 
 Bezpečnostné pásy skutočne zachraňujú životy.


Najčastejší mýtu č.2. Tu sa už zrejme usmievate. Na Slovensku pozná každý niekoho, kto prežil nehodu, lebo nebol pripútaný. Zvyčajne havaroval vo veľkej rýchlosti, auto začalo horieť, vypadol z auta oprášil sa a išiel do krčmy a vyrozprával ju ostatným. Pravdou je presný opak. Pri vyletení z auta riskujete svoj život, ak v ňom zostanete svojím telom po náraze skontrolujete čelné sklo, stĺpiky, palubovky, vodičov hrudník bude mať vygravírovaný znak z volantu a v niektorých prípadoch skontroluje aj priestor pod palubnou dosku, kam sa po nehode kupodivu zmestí. Trochu mu budú síce zavadzať pedále, ale to mu už vadiť nebude. Ak mám uviesť smutný príklad, tak ním je Alexander Dubček, ktorý by nehodu pri Humpolci bez problémov absolvoval bez vážnych zranení na následky ktorých neskôr zomrel.

03. ABS skracuje brzdnú dráhu

 
 Na vývoji ABS sa podieľal aj Mercedes_Benz.


Samotná brzdná dráha závisí od mnohých faktorov. Najmä od povrchu na ktorom sa auto nachádza. V skutočnosti však ABS skracuje dráhu na veľmi šmykľavom povrchu a mokrom povrchu. Na suchom asfalte máte bez neho dokonca kratšiu brzdnú dráhu. Na druhej strane počas brzdenia je auto vďaka nezablokovaným kolesám plne ovládateľné takže sa prekážke môžete bez problémov vyhnúť. Aj napriek tomu väčšina vodičov tupo pozerá na prekážku a napokon do nej aj vrazí.

04. Auto s dlhším rázvorom je stabilnejšie

 
 Dlhý rázor neznamená automaticky stabilnejšie auto!


Stabilita a samotné jazdné vlastnosti ovplyvňuje viacero faktorov, rázvor osí kolies je iba jedným z nich. Oveľa dôležitejším je výška samotného ťažiska auta a rozloženie samotnej hmotnosti a prirodzene aj geometria zavesenia kolies.

05. Auto so širším rozchodom je stabilnejšie

 
Širší rozchod síc pomôže, ale nie je to všetko.


Veľmi častý argument pre montáž rozširovacích podložiek na mnohé sériové automobily. Namiesto stability vás však väčšinou čakajú zmenené jazdné vlastnosti, výraznejšia nedotáčavosť a skoršie opotrebenie guľových čapov.

06. S pohonom 4x4 som rýchlejší v zákrute

 
 Legenda o štvorkolkách vznikla na rely!


Mýtus, ktorý priniesol motoristický šport konkrétne rely. Odpoveď je jednoduchá, rýchlosť s ktorou môžete vojsť do zákruty je rovnaká, napokon na asflate vás držia pneumatiky a šírka a kvalita dezénu je v danom prípade oveľa dôležitejšia než samotný pohon kolies. Auto s pohonom všetkých štyroch kolies však môže skôr zrýchľovať pri výjazde zo zákruty a preto sa vodiči mylne domnievajú že do tej zákruty môže aj rýchlejšie vojsť.

07. S tvrdším podvozkom som rýchlejší

 
 Tvrdý podvozok je na našich cestách nepríjemný!


Tento mýtus vznikol tiež vďaka motoristickému športu. Najmä na okruhoch s perfektným asfaltom je športové auto tvrdšie aby sa minimalizoval náklon karosérie a tým pádom aj presun ťažiska, čo zvyšuje prejazdovú rýchlosť v zákrute. V momente ak sa ocitnete na bežných cestách z nerovnosťami, z tejto výhody sa stáva nevýhoda vo forme odskakovania kolies. A koleso vo vzduchu nebrzdí, ani nazatáča. Takže kolega s mäkším podvozkom bude rýchlejší ako vy. Dôkaz. Rekordné kolo v Porsche 918 Spyder za na Nurburgringu odjazdil Marc Lieb vzhľadom na nerovnomerný povrch trate v komfortnom nastavení podvozka.

08. Manuál je úspornejší

 
 Audi R8 sa vyrábalo aj s manuálnou prevodovkou.


Opäť mýtus, ktorý už mnohí vodiči poprú. Vznikol pred niekoľkými desaťročiami, kedy to ešte bola pravda. Staré trojstupňové automatické prevodovky mali oveľa vyššie trecie straty a samozrejme nižší počet prevodových stupňov ich tiež diskvalifikoval v porovnaní s klaisckou manuálnou prevodovkou. Dnes sa situácia obrátila. Manuálne prevodovky ustupujú do úzadia a nahrádzajú ich moderné automaty. Buď dvojspojkové, prípadne klasické s hydrodynamickým meničom, ktorý je vo vyšších prevodových stupňov vypnutý. Automaty majú viac prevodových stupňov, takže využívajú motor v optimálnejších otáčkach a okrem toho v porovnaní s bežným vodičom nezbudnú preradiť na vyšší prevodový stupeň.

09. S „manuálom" radím rýchlejšie

 
 Rýchlopreradiť na manuálnej prevodovke je umenie.


Áno a preto majú monoposty Formuly 1 sekvenčné prevodovky, namiesto klasických manuálnych, s ktorými ešte radil Ayrton Senna. A on sám si žiadal prechod na sekvenčné prevodovky.

Autor: Majo Bóna

TIPY NAŠEJ REDAKCIE

SPEKTRUM: Zaujímavosti z domova i zo sveta, o ktorých musíte vedieť. Chcete poznať objektívny názor na autá? V rubrike TESTY nájdete stovky recenzií.

 

Focus Media

Galéria

  
Prezuli ste na zimné. Už viete, čo spravíte s ojazdenými, letnými pneumatikami?
Poznajú slovenskí spotrebitelia svoje práva? Odpovede priniesol nový prieskumEnzo Ferrari by mal 120 rokovGaléria: Autosalón v Bratislave 2018

Ďalšie články zo sekcie Autoporadňa